Einde in zicht - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van stevien - WaarBenJij.nu Einde in zicht - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van stevien - WaarBenJij.nu

Einde in zicht

Door: Stevien

Blijf op de hoogte en volg stevien

07 November 2018 | Thailand, Chiang Mai

3 nov
Als Ton wat bijgeslapen heeft en ik klaar ben met mijn verhaal, slaat de twijfel toe of we hier wel willen blijven. Dat het niet luxe zou zijn wisten we wel maar het ziet er wat somber uit en het ligt ook een stukje buiten de oude binnenstad. Ik had het idee dat Chiang Mai meer dorpser was maar het is ook een grote stad.
Uiteindelijk besluiten we toch maar om in ieder geval een paar dagen te blijven.
We gaan lopend naar de stad wat ong 40 minuten is maar als we er aankomen, zien we niet wat we hoopten te zien. Gezelligheid, bedrijvigheid. Misschien zijn we nog wat aan de vroege kant? We nemen maar eens een kopje koffie en lopen nog wat rond maar vinden het nog niet. Wel weten we dat er, behalve sundaymarket, ook saturdaymarket is maar die begint pas rond 17.30 uur terwijl het dan 15.00 uur is. We zijn beiden wat gammel van de treinreis en als we langs vele massagesalons lopen, besluiten we om de tijd te doden met een massage.
Daar worden we weer mens van, knappen we behoorlijk van op. Daarna vinden we ook vrij snel het "goede" deel van de stad en komen we de ene tempel na de andere tegen. De één ook nog mooier/bijzonderder dan de ander. Als laatste gaan we nog naar de zilveren tempel, waar alleen mannen naar binnen mogen (geen idee waarom) maar de buitenkant is ook al zeer bijzonder. Om bij de zilvertempel te komen, liepen we al voor een deel over de markt die ze aan het opbouwen waren. Nog niet super druk dus redelijk door te lopen. Als we van de tempel terug lopen, zijn er al meer mensen op de markt te vinden. Er wordt van alles aangeboden maar vooral veel souvenirs, kleding en eten. Hier wagen we ons aan streetfood wat echt geen bal kost maar wat heerlijk smaakt. Je zou hier een week kunnen overleven van € 15,00 en dan heb je 3x per dag een maaltijd....
Dan hebben we het hier wel ongeveer gezien en stappen in een rode taxi. Ook wel weer een mooi systeem. Het is een soort vrachtwagentje met bankjes. Je geeft aan waar je heen wilt en als er voldoende mensen zijn, gaat ie rijden en zet je voor de deur af.

4 nov
Vandaag gaan we echt een klein avontuurtje aan.... We hebben nl een scooter gehuurd en, omdat ik een motorrijbewijs heb (en een internationaal rijbewijs heb gehaald), ben ik degene die mag rijden.... Nu is het op een scooter rijden niet het probleem en na een maand raak ik wel gewend aan het linkse verkeer dus da's al minder een isseu dan ik in het begin had. Bovendien is het zondag dus wat rustiger op de weg.
Maar ik heb nog nooit met iemand achterop gereden dus dat is wél even wennen, vooral als diegene liever zelf het stuur in handen heeft ....
Voordeel is dat hij de weg weet en, over mijn hoofd, mee kan kijken en aanwijzingen geeft waar heen te gaan. Ik hoef dan alleen maar op te letten dat ik links blijf rijden, kijk wat mijn voorgangers doen en goed voorsorteer wat dan toch nog een keer mis gaat...maar geen probleem.
Al redelijk snel zitten we op de snelweg. Dat vind ik wat minder maar door te kijken hoe anderen het doen, kom ik er achter dat er een speciale strook is voor scooters...
Als we de snelweg afdraaien, staat daar de politie controle. We waren er voor gewaarschuwd maar ik had de papieren voor elkaar dus geen probleem. Anders kun je een boete betalen en vervolgens je rit vervolgen... Dan rijden we al vrij snel de berg op en het bochtenwerk is nooit een sterke kant van me geweest. Ik weet hoe je dat het beste kunt doen maar het lukt me vaak net niet. Niet dat ik de bocht uitvlieg maar soms....
Na een paar km maar even stoppen, even op adem komen want een beetje spannend is het ook wel... Daarna gaan we verder richting Doi Sethup. De berg op is 2 baans en da's maar goed ook, met de snelheid die ik aanhoud, zou ik een enorme file veroorzaken, nu kan iedereen ons rustig inhalen.
Bij Doi Sethup aangekomen parkeren we de scooter en gaan de tempel bezoeken. Je komt er via een 365 treden tellende trap. (Je schijnt ook met lift te kunnen maar da's de bedoeling natuurlijk niet)
Het is een prachtige tempel, ik snap wel dat iedereen die wil zien en dus ook behoorlijk druk en met de nodige kraampjes.
Als we rondje tempel hebben gedaan, stappen we weer op scooter en gaan wat verder de bergen in naar een klein dorpje. Hier wordt de weg smaller en slechter. En het wordt bewolkt en daardoor een stuk frisser.
Het dorpje zelf leuk maar niet echt bijzonder. Men loopt daar nog wat in bepaalde kleding, vooral een paar kinderen maar dat is vooral voor de plaatjes. Verder heeft men hier het toerisme ook ontdekt...
We twijfelen of we nog even verder gaan maar ik vind het toch wel wat inspannend en ga het liefste terug, niet wetend wat je, voor het rondje, nog tegenkomt. Dus maar weer de berg af. Dit gaat wat vlotter maar ook hier zo nu en dan een korte vloek omdat ik de bocht net niet lekker neem...
Om bij het hotel uit te komen, vermijden we dit keer de snelweg en gaan door de stad. Dat gaat me dan wel weer relatief makkelijk af: "go with the flow" is het motto en doe wat de anderen doen. Ik manoeuvreer zelfs tussen de auto's door maar vergeet soms dat ik nog 90 kg achterop heb waardoor het iets lastiger manoeuvreren is... degene die achterop zit, vindt het ook wel wat lastig....
Rond half 5 zijn we weer bij het hotel en ik vind dat ik weer een klusje goed heb geklaard!
Vandaag er voor het eerst aangedacht hoelang deze reis nog duurt en dan blijkt dat het einde toch al behoorlijk dichterbij komt....

5 nov
Vandaag een beetje een "lui" dagje. We hebben een cooking class op het programma staan, meer niet. Dus eerst maar eens een keer echt uitslapen tot we wakker worden. De ochtend is dan ook zo voorbij en voor we het weten, is het ook zo weer tijd om te gaan.
We worden bij het hotel opgehaald en gaan eerst naar een lokale markt. Daar laten ze de ingrediënten zien die we gaan gebruiken (ze zijn al gekocht...)
Vervolgens een heel eind met de bus en uiteindelijk komen we bij organic cooking class aan. We zijn met een groepje van 10. Er zijn nog een 4 tal groepjes. We kunnen aangeven wat we willen koken, keuze uit 3 gangen van 4 verschillende maaltijden en krijgen een rondleiding door de eigen tuin en daarna kunnen we "aan de slag". Alles staat klaar en we hoeven alleen maar beetje te snijden en te roeren.... het kan niet mislukken, op z'n hoogst een beetje te pittig of wat "slapjes".
Als we de laatste maaltijd klaar hebben en het eten, wordt er al snel gezegd dat het weer tijd is om te gaan, eigenlijk heb je niet eens normaal de tijd om het op te eten... Tegen 21.00 uur zijn we weer terug.
Ik heb wel eens leukere cooking class gedaan...

6 nov
Voor vandaag maar weer een scooter gehuurd zodat we nog een deel van de omgeving kunnen zien. De eigenaar van het hotel heeft een route voor ons uitgestippeld.
Als eerste gaan we naar Bo Sang. Daar is een fabriek waar ze, met de hand, die leuke parasols maken van bamboe. Ieder heeft zo zijn eigen taak en je kunt het hele proces zien. Erg leuk.
Daarna verder naar Mea Kampong. Je rijdt dan leuk op de rustige buitenwegen waar de rijstvelden zijn en gaat de bergen in. We kwamen een enorm leuk gelegen leuk restaurant bij een watervalletje tegen waar we een maaltijd genuttigd hebben. We zijn nog verder gereden, konden nog verder de bergen in en daar boven zou nog tempel met waterval zijn maar gezien de tijd (voor donker weer thuis) leek het ons niet haalbaar om daar nog helemaal heen te gaan dus zijn we linksom gekeerd.
Met behulp van google maps via allerlei binnenweggetjes, wat erg leuk was, weer richting het hotel. We komen nog bij een plaatsje waar ook een markt is en stoppen daar even. Geen toerist te zien (behalve wij dan...) Daar hou ik van.
Het is nog een half uurtje terug. Het laatste deel ontkomen we niet aan het drukke spitsverkeer maar ook daar is het weer links/rechts manoeuvreren tussen de autos door en "go with the flow". Ik bedenk me dat ik Het best stoer vind om als 57 jarige vrouw door Chiang Mai te scheuren....
Het was een erg leuke dag, ik begin een beetje te snappen waarom men Chiang Mai leuk vindt.
We hebben nog zoveel energie over dat we besluiten om vanavond nog naar het ladyboy cabaret te gaan in de stad. Leuke recensies over gelezen dus zeer benieuwd. Het zit bij de nightbazaar en ook daar is het een en al gezelligheid.
Het cabaret is idd lachen, een stel ladyboys die, op hoge hakken, best goed dansen op bekende nummers en daar de nodige humor aan toe voegen. Lekker over de top....
Perfecte dag dus.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Chiang Mai

India en Thailand

Ik gaat weer op pad....weer een klein stukje van deze aardbol ontdekken

Recente Reisverslagen:

11 November 2018

Eindbestemming bereikt

07 November 2018

Einde in zicht

03 November 2018

Foutje hersteld

01 November 2018

Bangkok

30 Oktober 2018

Eilandhoppen
stevien

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 268
Totaal aantal bezoekers 40556

Voorgaande reizen:

14 Januari 2020 - 05 Februari 2020

Mexico

14 Oktober 2019 - 03 November 2019

Marokko

06 Oktober 2018 - 15 November 2018

India en Thailand

23 April 2018 - 27 April 2018

Effe weg: Milaan

09 Oktober 2017 - 06 November 2017

Sulawesi, snorkelen en nog eens snorkelen.... :-)

27 April 2017 - 19 Mei 2017

Bolivia en Peru

04 November 2016 - 05 December 2016

Reis 2016 Indonesie

11 November 2015 - 30 November 2015

Myanmar

30 November 2014 - 12 December 2014

hoogste, duurste, grootse van de wereld

09 November 2013 - 30 November 2013

De Vakantieman ...

23 September 2010 - 17 Oktober 2010

costa rica

13 November 2009 - 06 December 2009

dit gaat em worden

Landen bezocht: