Foutje hersteld - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van stevien - WaarBenJij.nu Foutje hersteld - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van stevien - WaarBenJij.nu

Foutje hersteld

Door: Stevien

Blijf op de hoogte en volg stevien

03 November 2018 | Thailand, Chiang Mai

Als het goed is, staat het vorige verslag van 28 okt er nu 1x in + de volgende 3 dagen ook ipv 3x 28e... :-).... bedankt voor het melden!
We zijn inmiddels alweer een paar dagen verder.

1 nov
Om 10.00 uur schrikt Ton wakker.... We vliegen uit bed om toch nog te kunnen ontbijten (kan tot 10.30 uur) wat lukt. Daarna even rustig kopje koffie drinken en vervolgens gaat Ton voor een massage, ik zoek uit wat en hoe we vandaag den dag verder door kunnen komen.
Rond half 2 gaan we op pad. We laten ons eerst, met tuk tuk waarvoor we ws te veel betalen maar er is niemand die onder die prijs gaat zitten, (prijsafspraken lijkt het wel) naar klong Talat. Dit is een groothandel voor groente/fruit en bloemen. Het zit in een grote hal en het is zeker de moeite waard om door heen te lopen. Je zit er erg weinig toeristen en er wordt hard gewerkt. De groente wordt in grote rieten manden verhandeld, op de bloemenmarkt is men oa druk bezig met het maken van diverse bloemstukjes om te verkopen en aan buddha te offeren. Ze zijn druk want zaterdag is de grote dag om het ingezamelde geld aan de monniken te geven en dus ook veel oa bloemen te offeren.
Daarna lopen we door naar Chinatown. Gisteren met de fiets doorgereden maar het is leuk om er even verder door te lopen en te kijken. en wat zien ik? Een zeer goede vervanging van mijn mooie teenslippers die ik in Myanmar heb gekocht maar die inmiddels aan vervanging toe zijn. Er is echter een probleempje: het is een groothandel en ze worden niet per paar verkocht...dat is dan wel weer erg jammer en misschien krijg ik er wel spijt van dat ik niet gelijk 6 paar heb meegenomen.... na er nog wat rond gedoold te hebben en geen slippers te zien die je per paar kunt kopen, maar wel allerlei vreemde eetbare dieren zoals gefrituurde schorpioenen, kakkerlakken, diverse wormen enz. lopen we door naar de Riverside. Daar eten we wat (maar weer even de Pad Thai proberen die dit keer ok is). Het is inmiddels al rond 6 uur en dus donker. We begeven ons naar ons volgende doel: Patdong. Hier is een markt maar ook de wijk voor de meisjes van plezier. Het is eigenlijk nog te vroeg voor deze meisjes dus weinig plezier voor ons....
Als laatste bezoeken we nog de rooftopbar van So Soffitel hotel. Supercique hotel en We worden zeer vriendelijk ontvangen. Ik heb het idee dat we niet helemaal juist zijn gekleed maar daar doet niemand moeilijk over. Als we eenmaal boven zijn, is er een prachtig uitzicht. Het is niet supergroot maar ook niet super druk waardoor er nog een plekje aan een tafel vrij is. Helemaal naar ons zin en dus een mooi uitzicht! We vinden het een mooie afsluiting van deze dag.

2 nov
Vandaag een normale tijd opgestaan. Na het ontbijt pakken we onze spullen bij elkaar en checken uit.
We hebben nog de hele dag, in Bangkok, voor ons en gaan al lopend naar het paleis. Het wordt er steeds drukker en overal zie je politie en al diverse dranghekken. De koning zal morgen ook bij de ceremonie aanwezig zijn en komt vandaag al naar het paleis maar we kunnen er nog in.
Wel is het nodig dat je goed gekleed gaat wat betekend dat je geen blote schouders en knieën mag hebben. Nu had ik daar al rekening mee gehouden maar hoe de voorschriften voor de man waren, wisten we niet. Maar ook die komen er niet, met blote knieën in. Geen probleem, ik heb mijn sarong mee genomen en die kan Ton om. Fout! Mocht ook niet...jammer want nu was ie "gedwongen" om zo'n olifantenbroek te kopen waar echt bijna iedereen in loopt... een andere keuze was er niet dus het moet maar.... één voordeel: zo'n broek past iedereen...
Daarna kunnen we het paleis gaan bewonderen en hij is prachtig. Veel mozaïek , glitter en glimmer en goud....
Als we hier uitgekeken zijn, lopen we door naar Wat Pho. Hier ligt de grootste Buddha van Thailand en zelfs van de hele wereld. (Ik meen dat Myanmar dat ook al eens claimde en dat er een soort "strijd" is over wie nu grootste heeft maar als je googled, wordt deze in Bangkok aangemerkt als grootste)
Ook hier is het nogal druk, ook heel veel kraampjes. Reden: men viert deze week ook het 230 jarig bestaan. Er zijn ook nog een aantal optredens van mooie dansende Thaise meisjes.
Inmiddels is het al zo laat geworden dat we Wat Arun moeten skippen, dat gaan we niet meer redden omdat we tegen 15.30 uur weer bij het hotel willen zijn.
Daar nog even een biertje pakken en dan spullen oppakken en richting station willen. Helemaal makkelijk gaat een taxi nemen nog niet want, ivm bezoek koning, is het erg druk en zijn er al diverse straten afgezet maar met de tuktuk lukt het nog wel. De meneer van tuktuk weet te vertellen dat de koning over 20 minuten aankomt dus eigenlijk zijn we nog net op tijd want om op het station te komen, is het het richts als je langs paleis rijdt.
Bij 12go halen we onze trein tickets en daar tegenover is het station. We zijn op tijd.
Eerste class reizen in de nieuwe trein ziet er luxe, mooi en schoon uit. Als het voor ons nog geen tijd is om te slapen, komt de steward en wil het bed opmaken. We staan een beetje te kijken, zijn nog druk met kaartspelletje. Hij lijkt het niet helemaal een goed plan te vinden als we aangeven zelf het bed wel op te willen maken en uiteindelijk besluit hij om later terug te komen. Dan hebben we er rekening mee gehouden en hij kan het bed opmaken.
Slapen is echter waardeloos. Harde bedden, het geluid van de trein en het geschommel maakt dat ik weinig tot niet slaap maar het kan weer afgestreept worden. Volgende keer (als dat al komt) maar met vliegtuig...
Om 7.15 uur arriveren we in Chiang Mai, pakken een taxi en komen bij de volgende accomodatie. We kunnen er, zo vroeg, nog niet in maar krijgen een andere kamer tot onze beschikking om even wat bij te slapen. Ton doet dat, ik niet. Ik schrijf mijn verhaal weer even bij en herstel het foutje....