Tik em af - Reisverslag uit Bunaken, Indonesië van stevien - WaarBenJij.nu Tik em af - Reisverslag uit Bunaken, Indonesië van stevien - WaarBenJij.nu

Tik em af

Blijf op de hoogte en volg stevien

14 Oktober 2017 | Indonesië, Bunaken

12 okt
Vanmorgen rond 8 uur opgestaan, het werd weer warm.
Lekker ontbijtje gehad en toen maar eens gedaan waar ik voor kwam: snorkelen! Vind het nog even wat "spannend" ivm de ervaring van vorig jaar door de stroming maar heb nu wel vins en dat voelt al snel vertrouwd. Ik kan alle kanten op. Voor het B&B stap ik in het water en ik moet even een klein eindje zwemmen voor ik bij het rif ben, maar daar is het dan ook weer fantastisch. Vele blauwe zeesterren, ook paar bruine en vele mooi gekleurde vissen en mooi koraal. Ik ga wat met de stroom mee en dobber zo een 3 kwartier. Nog op zoek naar schildpad die hier ook veel zouden moeten zitten maar helaas, ik zie er geen. Ik zwem naar het strand, daar is de stroming iets anders, weer de kant van het B&B op, en ik laat me gewillig mee drijven. Top!
Vanmiddag de mountainbike van eigenaar geleend om wat meer van het eiland te zien.
Ben nog steeds op zoek naar resorts met enorme bountystranden maar ik zie ze niet. Later blijkt dat dat een verkeerd beeld is: de resorts liggen in het bos en het bos loopt tot bijna aan het water. Sommige plekken nog wel een stuk strand ervoor van 5-10 meter. Stranden vol met heerlijke bedjes: ik heb ze niet gezien.
Ik vind heel even dat ze de weg een beetje raar gebruiken, behoorlijk aan de linkerkant dus daar kunnen botsingen van komen totdat ik me realiseer dat ze hier links rijden. Wist het wel maar even niet aangedacht... Kom, na een beste bult, in het regenwoud terecht, de verharding van de weg houdt op. Wat eerst een harde weg was, worden kleine smalle harde zandpaadjes maar ik vind het ook leuk dus hobbel wat door. Ik hou de zon in de gaten en weet dat ik de goede kant op ga maar als de kleine paadjes bij huisjes uitkomen, weet ik het niet zo goed meer. Was ik net weer naar beneden aan het gaan, zijn er een paar beste bulten en met dik 30 graden, weet ik niet of ik er nog wel weer 1 op wil, ik zou inmiddels naar beneden moeten maar zie dus geen paadje, alleen weer naar boven.... Oei, lijk dan dus een beetje te verdwalen... weet het niet zo goed meer. Als er dan iemand op een brommertje me achterop komt en er langs wil wat eigenlijk niet kan en ik vraag, geven ze me de richting aan en ik begrijp dat ik uiteindelijk weer op de weg uitkom waar ik ook vandaan kwam. Het zij zo, het is bloedheet, zweet gutst me van het hoofd en ik vond het al leuk wat ik had gefietst.
Nogmaals ook het dorpje in gefietst. Ik was er gisteren lopend in geweest maar verbaas me ook nu weer over hoe onontwikkeld het hier nog is. Houten huisjes met golfplaten en afgebladerde verf. Iedereen leeft op straat, die wel 3 meter breed is, en gemaakt van bakstenen, waar geen gemotoriseerd verkeer is op hier en daar een scooter na.
Michel verteld me dat hier familie nog met elkaar trouwt en dat het percentage verstandelijk beperkten daardoor erg hoog is. Ik zie ook diverse kinderen waarvan ik denk: yup... Je ziet sowieso erg veel kinderen en een ieder zegt je gedag! Zooooo vrolijk en vriendelijk allemáál ! Het lukt hun nog vaak om te vragen "whats your name" maar daar blijft het wel bij. Ik aanschouw het, "speel" wat met de kinderen die al van een klein beetje aandacht blij worden en constateer dat ik er ook blij van word.
Eenmaal weer bij het B&B, een biertje en ik realiseer me dat ik weer een enorme geluksvogel ben: zit hier op het strand, rustig weertje, rustige omgeving temp ong rond de 25 graden. Hier eet ik ook en weer heerlijk.
Ga al vroeg naar bed: van die warmte wordt je loom...


13 okt.
Michel had me gisteren voorgesteld om met 1 van de mannen, die ik de 1e dag had gezien, mee te gaan met de boot, zodat ik ergens anders kon snorkelen. Op die boot zaten duikers en als er plek was, kon ik wel, voor weinig, mee. Zo'n aanbod laat ik me geen 2e keer zeggen dus dat werd geregeld.
Om half 9 daar zijn dus de wekker maar zetten voor het geval dat.... Werd op tijd wakker en na het ontbijt werd ik naar het duikresort gebracht. Onderweg groet iedereen iedereen: "Pagi!!!" Ze maken het zichzelf makkelijk door het "selamat" weg te laten wat dus "goedemorgen" betekend. Dat vergeet ik niet meer... Als we bij het duikresort zijn moeten we eerst door de mangrove met de beentjes in het lauwe water en dan de boot in. Ik vind het weer heerlijk: mooie blauw/groene zee, blauwe lucht en de wind in mijn gezicht. Op de eerste duikplaats valt er voor mij niet veel te zien , weinig vis maar de duikers komen enthousiast naar boven. Er is hier een rif wat ineens meters steil naar beneden gaat en een walhalla voor duikers schijnt te zijn. Ik blijf liever wat op de oppervlakte. Op de 2e duikplaats kan ik ook het water in en ik word weer getrakteerd op vele mooie, kleurrijke vissen en mooi koraal. Ditmaal ook de schildpadden gespot, heb er 6 gezien!
Het voelt alsof je in een groot warm aquarium verblijft.
Als het weer tijd is om terug te gaan, rond 12.30 uur, word ik bij de steiger voor het B&B afgezet en hoef ik dat stuk dus niet terug te lopen.
De rest van de middag/avond eten, drinken en luieren, niets doen, hangen in de hangmat, spelletjes doen op tablet. Vakantie houden... (Dat hangen in die hangmat is heel goed voor mijn voetjes/enkels die het tot nu toe nog goed doen....)
Het gebeurd geregeld dat 's avonds de stroom uitvalt. Er is 1 aggregaat voor het hele dorp maar die heeft zijn beste tijd gehad dus zit het hele dorp geregeld in het donker. Er schijnt al een paar maanden een nieuwe te staan maar die wordt nog niet in gebruik genomen. Niemand weet waarom niet... Duurt het te lang voor de stroom weer terug is, dan kan hier nog een kleinere aangesloten worden, privé gebruik. Zo ook vanavond....


  • 14 Oktober 2017 - 01:32

    Dinie Hamer:

    Ha Stevien.
    Leuk dat je ons weer laat meegenieten met je reis. Tussen de regels door lees ik dat je het prima naar de zin hebt. Het weekend wordt het hier 20-25 gr. Uitzonderlijk maar heerlijk.

  • 14 Oktober 2017 - 09:18

    Emmy:

    Wat een leuk verhaaltje weer. Prachtig

  • 14 Oktober 2017 - 13:00

    Riet Loman:

    Prachtig lijkt het me al die vissen. En als je niet met een groep gaat ontmoet je de mensen echt. Fijn dat je me laat meegenieten.

  • 15 Oktober 2017 - 06:42

    Yvonne :

    Leuk om te lezen en zo beedje met je mee te leven geniet ervan hoor.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

stevien

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 304
Totaal aantal bezoekers 40558

Voorgaande reizen:

14 Januari 2020 - 05 Februari 2020

Mexico

14 Oktober 2019 - 03 November 2019

Marokko

06 Oktober 2018 - 15 November 2018

India en Thailand

23 April 2018 - 27 April 2018

Effe weg: Milaan

09 Oktober 2017 - 06 November 2017

Sulawesi, snorkelen en nog eens snorkelen.... :-)

27 April 2017 - 19 Mei 2017

Bolivia en Peru

04 November 2016 - 05 December 2016

Reis 2016 Indonesie

11 November 2015 - 30 November 2015

Myanmar

30 November 2014 - 12 December 2014

hoogste, duurste, grootse van de wereld

09 November 2013 - 30 November 2013

De Vakantieman ...

23 September 2010 - 17 Oktober 2010

costa rica

13 November 2009 - 06 December 2009

dit gaat em worden

Landen bezocht: