Zo'n zee strand maar.... - Reisverslag uit Sulawesi Island, Indonesië van stevien - WaarBenJij.nu Zo'n zee strand maar.... - Reisverslag uit Sulawesi Island, Indonesië van stevien - WaarBenJij.nu

Zo'n zee strand maar....

Door: Stevien

Blijf op de hoogte en volg stevien

03 November 2017 | Indonesië, Sulawesi Island

3 nov Bira
Een hagelwit strand, doet zeer aan de ogen als de zon schijnt en je geen zonnebril draagt, écht wit. Palmbomen, turquoise warme zee, vriendelijk personeel en een kamer zo groot dat je er een walsje in kunt maken. Klinkt mooi en foto's zijn minstens zo mooi.
En toch is het hier niet zo leuk voor iemand die alleen reist. Er is totaal geen interactie met andere gasten. Er kan net een "goedemorgen" af en soms een glimlach maar van een gesprekje is geen sprake. Het is enorm saai, er gebeurd niets.
Ik doe nog mijn best om wat contact te maken: maak een praatje met 2 Duitse dames die hier 2 nachten waren, maak een praatje met een Duitse man die net is aangekomen en vraag aan een ander stel of ik mee mag om te snorkelen wat ok is. Maar er is niemand die contact met me maakt.
Jammer, erg jammer.
Voor ik vertrok, had ik rekening gehouden met zulke dagen maar omdat het de hele reis allemaal zo makkelijk ging, iedereen deelde alles met elkaar, maakte een praatje met elkaar, deelde ervaringen waardoor ik even was vergeten dat ik alleen op reis ben en er wel eens dagen tussen konden zitten dat ik ook echt alleen was.
Ben nauwelijks alleen geweest. Altijd waren er medereizigers of een leuke, aardige, lieve "gids" waarbij ik achter op het brommertje mocht zitten en die mee was. Altijd was er leven in de brouwerij.
Hier is dat dus anders. Allemaal oudere stellen, vooral Duitsers die vooral met zichzelf bezig zijn. De meesten hebben 2 weken via een reisbureau geboekt en das andere koek. Onderling zoeken ze ook geen contact met elkaar. Ik moet er enorm aan wennen en vind het maar vreemd.
Hier worden ook weer "westerse" prijzen gehanteerd. Omdat het hotel dus die prijzen hanteerd, had ik er hoge verwachtingen van. Helaas, ook een kleine teleurstelling . Kamer is dus enorm groot maar qua hygiëne was het in Dolidi, Tentena veel netter, luxer en schoner. (en voor de helft van de prijs die ze hier rekenen)
Als ik warm water uit de douche wil, moet ik eind van de dag gaan, dan is het water opgewarmd door de zon en erg heet. Ga ik later, avond, dan komt er geen warm water uit en sowieso is de douche een kwestie van stralen opvangen, de douchekop is niet je van het. Er hangt een vies douchegordijn en hier en daar wat vochtplekken op de muur.
Maar er is wel een werkende airco en dat is bij deze temperaturen wel erg prettig.
Voor de luchthavenshuttle vragen ze 6x zoveel als wat ik de heenweg heb betaald. Nu had ik al het idee dat ik voor een schijntje hierheen was gekomen maar 6x meer vind ik dan wel weer een heel groot verschil. Uiteindelijk heb ik er nog 5x van kunnen maken en zouden ze gaan kijken of het evt nog te delen was met andere mensen die ook naar de luchthaven moeten. Ze lijken dat fenomeen, "sharen", hier niet echt te kennen terwijl het op andere plekken altijd wel was/kwam/werd geregeld. Iedereen leek in contact te staan met iedereen, wist wie waar heen ging en dan kon je mee.
Gisteren dus nog even gesnorkeld. Kon dus mee met een Duitse meneer die een jonge Thaise vrouw bij zich heeft. Dat ging niet helemaal van een leien dakje. Hij had iemand in het dorp gecharterd en die zou ons op komen halen. Hij was er op tijd maar verdween ook weer snel...Uit 2 hoeken komen mannen aansnellen en 1 ervan zegt dat hij ons mee gaat nemen in opdracht van die andere man. De prijs is ook ineens hoger...We zijn maar met hem mee gegaan. Zijn we aan het snorkelen, met de stroom mee (het is er niet zo mooi wat koraal betreft, ben misschien ook al een beetje verwend? wel mooie vissen) kijk ik of ik niet teveel afdwaal, zie ik, in de verte, ineens enorm slecht weer. Zie 2 waterhozen en beste regenbuien. Het begint ook wat harder te waaien en aangezien ik geen idee heb hoe dat hier er aan toe kan gaan, wil ik uit het water.
Ik zwaai met mijn arm naar de boot die wat verder terug ligt, tegen de stroom in is, ondanks flippers, bijna niet mogelijk, en gelukkig ziet men mij. Ze komen naar me toe en ik word, net als de anderen, het bootje ingehezen. We besluiten om terug te gaan en zijn uiteindelijk maar een uurtje weg geweest ipv 3/4 uur.
Later klaart het weerl weer op.
Maar goed, na er gisteren er enorm van gebaald te hebben dat er geen contact is, geen sociaal gedrag is met als toppunt dat 2 Duitse mensen, in de schaduw onder een boom lagen, hun handdoek er al vroeg hadden neergelegd én ook nog een parasol, waar er maar 2 van zijn, in gebruik hadden genomen terwijl ik een heel klein beetje schaduw had in de écht brandende zon, in no time ben je verbrand, heb ik vandaag de situatie geaccepteerd.
Eigenlijk wilde ik vanmorgen eerst weg, kon nog een tripje maken maar dat werd afgeraden. Het was bewolkt, een regenbui kwam over en dan zou het er niet zo mooi zijn.
Eerst zeg ik het toch te willen want wil even uit de situatie maar bedenk dan dat ik toch haar advies ws beter op kan volgen. Als het niks is, baal ik daar ook weer van.
Het weer klaart op en ik merk dat ik de irritatie minder wordt, de situatie accepteer en wat meer kan genieten. Omdat het dus beter weer wordt, kan ik alsnog die dagtrip maken maar besluit om het niet te doen. Het is ok zo.
Die Duitse mensen zijn vertrokken en ik lig/zit in de schaduw onder de boom (zonder extra parasol....) Er is zo nu en dan wat bewolking, ook wat wind en da's wel prettig. Wordt het niet helemaal zo bloedje warm.
Ik dommel wat, puzzel wat, lees wat en schrijf mijn verhaal.

  • 03 November 2017 - 09:06

    Riet Loman:

    Ja wat een overgang. Ineens op jezelf teruggeworpen.
    Hoop dat je nog een paar mooie dagen hebt. Dan heb je de zonvitamientjes maar weer binnen voor de winter.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

stevien

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 320
Totaal aantal bezoekers 40437

Voorgaande reizen:

14 Januari 2020 - 05 Februari 2020

Mexico

14 Oktober 2019 - 03 November 2019

Marokko

06 Oktober 2018 - 15 November 2018

India en Thailand

23 April 2018 - 27 April 2018

Effe weg: Milaan

09 Oktober 2017 - 06 November 2017

Sulawesi, snorkelen en nog eens snorkelen.... :-)

27 April 2017 - 19 Mei 2017

Bolivia en Peru

04 November 2016 - 05 December 2016

Reis 2016 Indonesie

11 November 2015 - 30 November 2015

Myanmar

30 November 2014 - 12 December 2014

hoogste, duurste, grootse van de wereld

09 November 2013 - 30 November 2013

De Vakantieman ...

23 September 2010 - 17 Oktober 2010

costa rica

13 November 2009 - 06 December 2009

dit gaat em worden

Landen bezocht: