Een week onderweg - Reisverslag uit Erfoud, Marokko van stevien - WaarBenJij.nu Een week onderweg - Reisverslag uit Erfoud, Marokko van stevien - WaarBenJij.nu

Een week onderweg

Door: Stevien

Blijf op de hoogte en volg stevien

22 Oktober 2019 | Marokko, Erfoud

Het is inmiddels alweer de 21e oktober en we zijn al een dikke week onderweg in Marokko.
Zondagavond werden we naar het station in Apeldoorn gebracht om daar op de trein naar Schiphol te stappen. We hadden bedacht om de nacht maar in de buurt van Schiphol door te brengen zodat we de vakantie niet met stress hoefden te beginnen. Een goedkoop hotelletje (Ibis budget) is dan voor 1 nacht prima te doen. Op Schiphol komt een gratis shuttlebus van het hotel en die zet je voor de deur af. Het hotel heeft dan verder geen faciliteiten maar als je 100 meter loopt naar het andere hotel van Ibis, is daar een gezellige bar waar je je vakantie prima kunt beginnen.
Maandagochtend op tijd op en ook dan kun je weer gebruik maken van de shuttlebus. Om half 8 stonden we op Schiphol.
Spullen kwijt zien te raken, door douane en gaan.
Rond half 3 arriveerden we in Casablanca. Toen ik, daar bij de douane vertelde dat ik voor de 3e x in Marokko kwam, leek het alsof de beambte ineens veel vriendelijker werd en leerde me het 1e woordje marokaans: soukran.
Het was even wachten op de laatste koffers want de band liep vast en er was niemand die daar wat aan deed...
Buiten aangekomen blauwe lucht en prima temperatuur. Niets mis mee.
We maken kennis met de groep en stappen daarna in de bus om naar het hotel te gaan.
Vandaaruit even paar kleine boodschapjes, even aarden en met z'n allen eten in een typisch Marokaans restaurant. Mooi aangekleed en de tajine wordt van harte aanbevolen. En oh ja, we zullen het meer tegen komen, alcohol is niet beschikbaar.
Ondertussen is mijn neusverkoudheid omgeslagen in flinke hoestbuien waardoor er van slapen niet veel terecht komt.

Dinsdagochtend op tijd weg maar niet echt super vroeg. We gaan eerst naar de moskee Hassan II. Dit schijnt de 1 na grootste moskee in de wereld te zijn, Mekka is de grootste. Het plein ervoor en de moskee zijn indrukwekkend groot en ik vond het ook mooi. Zeker de moeite waard voor een bezoekje.
Of Casablanca verder een bezoek waard is, ik weet het niet, heb er niet veel van gezien maar wat ik ervan heb gezien was niet zo bijzonder.
Na het bezoek aan de moskee gaan we verder naar Rabat. Daar komen we voor in de middag aan.
Het hotel ligt vlak bij de ingang van de medina dus een wandeling daar heen is zo gemaakt. Hier een ander sfeertje dan in Casablanca, dat waar we voor kwamen. Er gebeurd van alles op straat, karretjes vol met spullen en etenswaren en voor degene die het kunnen betalen, een stalletje.
Rabat ligt aan de kust dus we lopen die kant op en komen bij een leuk stukje van de stad. We lopen door de Andalusische tuinen naar de Kasbah des Oudaias. Daar drinken we kopje zoete thee, ze gebruiken enorm veel suiker. Een klontje is het dubbele van wat we in Nederland hebben en een zakje zit het dubbele in. Vaak geven ze dan 3 nog weer van die grote klontjes erbij. Je kunt beter vragen "zonder suiker" en dan zelf bepalen wat je er evt bij wilt.
Iets verderop ligt de enorme begraafplaats tegen de heuvel. Wel heel bijzonder om te zien. Grafstenen vlak op elkaar en men begraaft er de mensen met het hoofd richting Mekka al liggend op hun rechter zij.
Nadat we van de verbazing waren bekomen weer terug richting hotel maar dat was nogal een wandeling door allemaal kleine steegjes, hoge muren waarvan je je dan soms afvraagt wat er achter die grote houten deuren schuilt houdt. Ik weet dat het heel mooi kan zijn.
Maar na wat dwalingen, komen we weer op bekend terrein en is het hotel niet ver meer.
's Avonds gaan we bij Dar El Medina eten. Ook dit is weer een prima keus. Ook non alcohol... Een mooie raid wat je aan de buitenkant niet ziet en net moet weten. (Lang leve internet en de ervaringen van andere reizigers!)

• 22 Oktober 2019 - 15:19

Willy:

Tjonge, Stevien, alweer een week!!
    Weer erg leuk om te lezen.
    Ik zit al klaar voor de verhalen van de rest van de week :-)
    Veel plezier met interessante en nieuwe ervaringen,
    Willy

• 22 Oktober 2019 - 15:38

Emmy:

Leuk stevien. Mooie verhalen. Ga zo door.

• 22 Oktober 2019 - 16:24

Astrid:

Jaaaaa !!!! Toch een blog !! Leuk om jullie reis zo te kunnen volgen ! Liefs Assie

• 23 Oktober 2019 - 16:36

Sylvia En Ad:

Hoi Stevien, weer een leuk verhaal en een heleboel leuke foto's. Bedankt en geniet er van

Verslag uit: Marokko, Erfoud

Marokko
Het is weer oktober dus een nieuwe reis gepland. Ik wist al vrij vroeg wat ik wilde gaan doen en toen ik dat kenbaar maakte, sloot iemand aan dus weer gezellig met ons tweeën. Later sloten zich er nog 2 mensen aan.
Waarom Marokko terwijl ik al eens in Marrakech was geweest en ik de stad wel mooi vond maar de mensen aldaar echt niet leuk. De reden is dat we toen in Agadir werden afgezet en we met een busje naar Marrakech werden gebracht. Ik vond het landschap wat we toen te zien kregen adembenemend.
Later was ik er nog eens, toen echt in de planning om naar Agadir te gaan. Vandaar uit 2 dagtochten gedaan, 1 naar het zuiden: Tinzin en 1 naar hetoosten: Taroudant. Ook toen was ik weer onder de indruk van het landschap en ontstond er de wens om eens door Marokko te gaan reizen. Inmiddels zijn we 5 jaar verder en is de behoefte om naar Azië te gaan dit jaar wat minder groot.
Ik blijf dus relatief in de buurt. Binnen 4 uur vliegen staan we in Casablanca, trekken we eerst naar het noorden, via Rabat naar Cheffchauoen en vervolgens via het rifgebergte naar Fez. Daarna via het midden atlasgebergte naar het zuiden de woenstijn in Erfoud. Als we een nacht in de woestijn hebben geslapen, gaan we richting de Dadèskloof. Vervolgens, via groene valleien en kasbahs naar Marrakech om daarna de reis te eindigen met een paar dagen aan het strand in Essaouira.
Ik verheug me enorm op deze reis en hoop dat mijn verwachtingen niet te hoog zijn....