Back home - Reisverslag uit Essaouira, Marokko van stevien - WaarBenJij.nu Back home - Reisverslag uit Essaouira, Marokko van stevien - WaarBenJij.nu

Back home

Door: Stevien

Blijf op de hoogte en volg stevien

04 November 2019 | Marokko, Essaouira

27 t/m 3 nov
De 27e hebben we weer een wat langere reis dag voor de boeg. We verlaten nl het zuiden van Marokko en de oostkant van het Atlasgebergte, steken deze over op het hoogste punt waar dat kan nl op 2260 mtr, en gaan weer richting het westen. Er is een duidelijk verschil te zien tussen deze beide kanten. Daar waar het aan de oostkant dor en armoedig is, is het in het westen wat groener en minder armoedig. Ook hier is het allemaal nog wel erg droog, rivieren bevatten geen water, ook hier waait het zand je om de oren en in je neus maar toch voelt het anders aan, de natuur is wat groener.
We overnachten in een mooi riad, Maktoub, in Aīt Benhaddou. Dit dorpje staat ook op de Unesco-werelderfgoedlijst en heeft diverse keren als achtergrond gediend voor diverse films zoals Jewels of the Nile , Jezus of Nazareth, The Gladiotor en Laurence of Arabica. De brede rivier, waarvan de contouren duidelijk zichtbaar zijn, staat droog. Het uitzicht bovenop de kasbah is fenomenaal! Ik kan het niet eens goed omschrijven en als er dan ook nog water in de rivier zou zijn kan ik me wel voorstellen dat het de perfecte plek is voor filmopnames. Wel waai je er bijna van de top van de heuvel, het hoogste en mooiste punt voor het fantasitische uitzicht.
Het dorp leeft ook nu nog van die geschiedenis en het eerbetoon want het ontbreekt er niet aan de mensen en de toeristenwinkeltjes.
Ik heb er nog een mooi kleed gescoord en met mijn Nederlandse ondernemersgeest heb ik er een leuke prijs voor betaald denk ik. Laten we het zo zeggen: "verkoper blij en ik blij" (heb er bijna de helft van de 1e vraagprijs af van weten te dingen...)
De dag erna vertrekken we naar Marrakech. Ik wil er eigenlijk niet heen. Slechte ervaring uit het verleden.... De reisleidster waarschuwd ons voor van alles. Het hotel zit in een nieuw deel van Marrakech en het is een dik half uur lopen in de hitte en stinkende auto's en brommers voor we in het oude deel zijn. (Ook dat had ik in het verleden al eens gedaan) Als we bij het plein Djemaa el-fna zijn, komt de herrie en het lawaai je tegemoet hoewel het me eigenlijk, dit keer wel meeviel, het was ook nog eind van de middag dus vroeg.
Bij een restaurant, met uitzicht op het plein, gaan we wat eten. We doen nog een blokje door de straatjes vol met allemaal hetzelfde koopwaar maar moeten uitkijken of we niet van de voeten worden gereden door de stinkende brommertjes die ook door de smalle steegjes scheuren.Eigenlijk past dat net niet. Allemaal met jonge jongens erop. Ze moesten het verbieden.
Na het blokje om, gaan we weer lopend terug naar het hotel. Vlakbij het hotel scoren we nog een bakje koffie bij Starbucks en voor mij is dat het enige goede die dag...
De nacht verloopt belabberd: ik moet tot 2x toe enorm overgeven en het loopt er van onder dun uit. Ik voel me verder niet echt slecht dus de volgende dag maar iets rustiger aan doen met wat eten en we gaan met de taxi naar het oude deel: we worden weer eens enorm afgezet wbt de prijs. Pfff.
We worden afgezet bij de mooie poort bab agnou en bezoeken paleis Bahia wat de moeite waard is, eten op hetzelfde dakterras als 5 jaar geleden en er zijn andere punten die ik herken. Zelfs de plek waar het riad van toen zat, herken ik weer.
Om 4 uur ben ik op/leeg en ga, met taxi, terug naar hotel. Weer proberen ze ons af te zetten wbt prijs, je merkt dat ze onderling naar elkaar roepen maar nu stappen we niet in. We lopen een stukje van de drukte weg en dan kan het wel voor een normalere prijs.
Ik kruip rond 5 uur het bed in en slaap bijna tot de volgende dag (nog even een uurtje eruit geweest maar het was niet veel waard).
De volgende ochtend gaan we nog even wat bij de nieuwe winkels zoals Zara, H&M, Adidas er kijken. Alle bekende en dure merken zijn in deze wijk te vinden. Nog even een kopje koffie en dan vertrekken we richting de kust. Ik lijk geen last meer te hebben van lichamelijke ongemakken en heb er zin in! Weg uit die stad (helaas komen we nog terug...)
Onderweg komen we door het gebied wat bekend staat om het maken van de argan olie. De arganboom lijkt wel wat op de olijfboom. Vroeger zaten er ook vaak geiten in die bomen, ze lusten de nootjes graag. Tegenwoordig heeft men in 2 bomen een stel geiten gezet en als je er een foto van wil maken : 1 dirham ! Natuurlijk stoppen we ook nog bij een coöperatie waar we een uitleg krijgen over het maken van de olie, wat je waarvoor kan gebruiken met vervolgens een winkeltje. Da's dan weer goede handel.
Als we dan in Essouiaria aankomen, komt de wind je tegemoet maar zonder stof en zand. Frisse zeewind: heerlijk! Ik voel me met het kwartier beter. Het hotel ligt weer op een perfecte plek, vlak bij de Medina en bij de zee. Niets mis mee. We zijn hier 3 nachten. Ik vind het nu al te weinig.
Het vissersstadje voelt heerlijk aan, relaxed en natuurlijk ook met veel toeristisch meuk maar het is er niet lawaaierig en er zijn nog hele kleine handelaartjes/ondernemers die er, in typische Marokaanse indeling van hun 2 vierkante meter (dus bomvol), hun bedrijfje runnen. Ze willen liever niet dat er een foto van gemaakt wordt. Dat hebben er meer in Marokko: geen foto! Soms is dat jammer maar we respecteren het maar om verder gedoe te voorkomen.
We bezoeken ook nog de plek waar je bovenop de muur kunt staan en het uitzicht op zee hebt. De zee is behoorlijk onrustig en golven beuken tegen de rotsen.
Als we bij de prachtige haven zijn met de vele blauwe houten bootjes, eten we daar ter plekke, tussen de visersnetten, een paar lekkere vers gevangen en gebakken visjes. (garnalen en sardientjes)
Vervolgens plaatsen we ons verticaal op een strandbedje, de temperatuur is rond de 28 graden en de wind zorgt voor wat verkoeling (en toch weer zandverplaatsingen...) Essaouiria heeft ook een mooie, lange baai met zandstrand en daar gaat het wat minder heftig aan toe met de golven.
Aan het eind van de dag bezoek ik nog een hamman en de massage van een uur doet de rest om het vakantiegevoel compleet te maken.
De volgende dag een rustig begin. Ik ga nog verder met ontdekkingstocht, heb een deel van de medina nog niet bezocht en ben toch benieuwd wat dat nog te bieden heeft. Ook dat deel vind ik leuk, er zijn fijne pleintjes waar terrasjes zijn en waar je rustig wat kunt eten en/of drinken. Den dag eindigd weer op het strandbedje.
2 november vertrekken we weer naar Marrakech, we hoeven ons niet te haasten zoals meer deze vakantie. Niet 1x erg vroeg op hoeven staan en toch op tijd op de volgende bestemming aanwezig.
In Marrakech is er vlak naast het hotel een restaurant waar men ook alcohol verkoopt dus daar gaan we heen, het is tenslotte vakantie....
Voor het gezamenlijke laatste avondmaal weet de reisleidster nog een leuk restaurant waar we in de binnenplaats, is tuin, kunnen eten. Mooi plekje midden in de drukte maar waar je niets van merkt.
Ook de volgende dag hebben we nog voor we vertrekken. Deze begint ietwat bewolkt maar toch prima temperatuur. We lopen nog even naar het Cyberpark wat redelijk in de buurt ligt. Het is een mooi aangelegd park, niet supergroot maar wel mooi. We nemen nog een heerlijke lunch bij een mooi, modern ingericht restaurant en daarna nog een koffie bij de Starbucks....
Dan is het tijd om richting vliegveld te gaan. We zijn ruim op tijd en de terugvlucht naar Nederland verloopt ook soepel, we zijn een half uur eerder dan gepland op Schiphol.
Marokko is idd een prachtig land met vele gezichten waarbij het Atlasgebergte het grote verschil maakt tussen wat "westers" en meer rijkdom en de armoede ten oosten van den bergen.
Mijn tip: ga in het voorjaar, dan staat alles in bloei en groei en is het helemaal fantastisch!

• 04 November 2019 - 17:56

Riet Loman:

Welkom thuis in het natte, kille Nederland
    Groetjes Riet

• 04 November 2019 - 19:15

Sandra :

Mooi reisverslag weer Stevien en prachtige foto's. Nu weer terug in het natte koude Nederland. Dat zal wel wennen zijn!

• 05 November 2019 - 11:33

Martin:

Ha Stevien,
    Bedankt voor het reisverslag. Leuk en interessant om te lezen.