Kamelen - Reisverslag uit Erfoud, Marokko van stevien - WaarBenJij.nu Kamelen - Reisverslag uit Erfoud, Marokko van stevien - WaarBenJij.nu

Kamelen

Door: Stevien

Blijf op de hoogte en volg stevien

21 Oktober 2019 | Marokko, Erfoud

21 okt
Weer een lange reis dag voor de boeg.(400 km) We vertrekken uit Fes en gaan naar Erfoud, een heel stuk zuidelijker en door het Rifgebergte en het Atlasgebergte.
Ik ben benieuw wat moeder natuur ons biedt. Als we de stad uit zijn, zien we vooral hele lange wegen door een dor landschap. Hier en daar staan wat struikjes en een boom. Soms zie je nomadententen. Als we verder komen, en bij de bergen arriveren is dit allemaal zeer ruw rood/bruin gesteente. Maar het is bewolkt dus echt vergezichten zijn er niet. De wegen zijn uitstekend geasfalteerd. Veel verkeer is er niet. Eind van de middag komen we bij het hotel in Erfoud. Zit er goed uit en er is een zwembad bij. Het water is wel koud...Erfoud is de uitvalbasis voor de woestijntochten waar wij de volgende dag heen gaan.
Het is pas rond 3 uur als we die volgende dag opgehaald worden met "jeeps": luxe Toyota's.Het ritje door de woestijn stelde niet zo veel voor in vergelijking met wat ik bij Dubai mee maakte. Ik was er wel blij mee want vond dat toen niet echt leuk.
We komen vrij vlot bij het hotel en zien daar ook de prachtige, oranje zandheuvels. We krijgen geen kamers in het hotel maar er achter hebben ze nog een hele serie tenten gezet waar een bed in staat. Wordt het toch nog kamperen in de woestijn. Het viel mij wat tegen.
Eind van de middag komen er hele kuddes kamelen aanzetten. Nu zijn het eigenlijk geen kamelen maar dromedarissen. Daar leggen ze kleden op zodat je er prettiger op kunt zitten. Bovendien zit er een soort handvat waar je je goed aan vast kunt houden.
Ik roep de hele tijd: "ik ga niet op een kameel". Het is me eigenlijk te toeristisch opgezet. Bovendien hoort een Nederlander niet op een kameel ....
Maar toch stap ik er op, dat gaat allemaal prima en in een karavaan gaan we de zandheuvels op. Het is even wennen om met het ritme van de dromedaris mee te bewegen maar al vrij snel zit ik er wel ontspannen op en ik moet erkennen dat het toch wel leuk was. Het gaf ook prachtige plaatjes, de ondergaande zon, een rij dromedarissen (incl schaduw) en oranje zand.
We gaan ergens op een zandheuvel zitten om de zon onder te zien gaan en het was werkelijk een fantastisch gezicht.
Daarna weer terug op de rug van de dromedaris om vervolgens te gaan eten in het hotel: een uitgebreid buffet.
Dan naar de tenten om daar te gaan slapen. Het wordt knap fris...

  • 27 Oktober 2019 - 17:03

    Bea:

    Geweldig, weer een pracht verhaal.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Marokko, Erfoud

Marokko

Marokko
Het is weer oktober dus een nieuwe reis gepland. Ik wist al vrij vroeg wat ik wilde gaan doen en toen ik dat kenbaar maakte, sloot iemand aan dus weer gezellig met ons tweeën. Later sloten zich er nog 2 mensen aan.
Waarom Marokko terwijl ik al eens in Marrakech was geweest en ik de stad wel mooi vond maar de mensen aldaar echt niet leuk. De reden is dat we toen in Agadir werden afgezet en we met een busje naar Marrakech werden gebracht. Ik vond het landschap wat we toen te zien kregen adembenemend.
Later was ik er nog eens, toen echt in de planning om naar Agadir te gaan. Vandaar uit 2 dagtochten gedaan, 1 naar het zuiden: Tinzin en 1 naar hetoosten: Taroudant. Ook toen was ik weer onder de indruk van het landschap en ontstond er de wens om eens door Marokko te gaan reizen. Inmiddels zijn we 5 jaar verder en is de behoefte om naar Azië te gaan dit jaar wat minder groot.
Ik blijf dus relatief in de buurt. Binnen 4 uur vliegen staan we in Casablanca, trekken we eerst naar het noorden, via Rabat naar Cheffchauoen en vervolgens via het rifgebergte naar Fez. Daarna via het midden atlasgebergte naar het zuiden de woenstijn in Erfoud. Als we een nacht in de woestijn hebben geslapen, gaan we richting de Dadèskloof. Vervolgens, via groene valleien en kasbahs naar Marrakech om daarna de reis te eindigen met een paar dagen aan het strand in Essaouira.
Ik verheug me enorm op deze reis en hoop dat mijn verwachtingen niet te hoog zijn....

Recente Reisverslagen:

04 November 2019

Back home

26 Oktober 2019

Zuid Marokko

24 Oktober 2019

Bijwerken

22 Oktober 2019

Een week onderweg

21 Oktober 2019

Kamelen
stevien

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 354
Totaal aantal bezoekers 40438

Voorgaande reizen:

14 Januari 2020 - 05 Februari 2020

Mexico

14 Oktober 2019 - 03 November 2019

Marokko

06 Oktober 2018 - 15 November 2018

India en Thailand

23 April 2018 - 27 April 2018

Effe weg: Milaan

09 Oktober 2017 - 06 November 2017

Sulawesi, snorkelen en nog eens snorkelen.... :-)

27 April 2017 - 19 Mei 2017

Bolivia en Peru

04 November 2016 - 05 December 2016

Reis 2016 Indonesie

11 November 2015 - 30 November 2015

Myanmar

30 November 2014 - 12 December 2014

hoogste, duurste, grootse van de wereld

09 November 2013 - 30 November 2013

De Vakantieman ...

23 September 2010 - 17 Oktober 2010

costa rica

13 November 2009 - 06 December 2009

dit gaat em worden

Landen bezocht: