Ohoh Oman - Reisverslag uit Brummen, Nederland van stevien - WaarBenJij.nu Ohoh Oman - Reisverslag uit Brummen, Nederland van stevien - WaarBenJij.nu

Ohoh Oman

Door: Stevien

Blijf op de hoogte en volg stevien

03 December 2014 | Nederland, Brummen

3 dec.
We hebben deze dag niet veel bijzonders gedaan. Wat bijgekomen van de eerste indrukken. Eerst wat bij winkeltjes in de buurt van het hotel rondgekeken en gewandeld, later naar een mooi strandje waar de taxi ons heeft heen gebracht. Ik vind het geen probleem dat vrouwen er met lange jurken en hoofddoeken op zijn maar wat ik niet goed begrijp is dat ze met het hele gewaad en al in zee gaan zitten. Op zich geeft het wel weer mooie plaatjes als de zon ondergaat maar het lijkt me alles behalve praktisch. Het wordt me wel duidelijk waarom ze grote boodschappentassen bij zich hebben. (Er van uitgaande dat ze daar droge kleding in hebben...)
We eten in een plaatselijk restaurantje, krijgen ruim voldoende van alles, het smaakt prima en jawel, voor € 10,00 totaal hebben we beiden meer dan genoeg gehad. Dubai klinkt duur maar het hoeft dus helemaal niet!

4 dec.
We hebben besloten om vandaag richting Oman te gaan. Het is een ander land dan VAE met andere gewoontes. Strenger op allerlei gebieden: alcohol, scheiding man/vrouw/kleding dus ben benieuwd. Doel is Muscat alwaar de grootste kroonluchter van de wereld in de moskee hangt.
Via internet hebben we een auto gehuurd bij het vliegveld dus daar eerst heen met de taxi.
We zijn vlot en als we de papieren ingevuld hebben en de auto bijna hebben (een dik uur voor de "planning") komt er iemand tussendoor en vraagt: kan ik hier een auto huren om naar Oman te gaan? "Nee" zegt de medewerker "dat kan niet". We constateren dat er ws iets niet goed gaat...we willen ook graag naar Oman, kan dat dan niet met deze auto? "Nee, dat kan niet. Je hebt speciale papieren nodig om met auto naar Oman te kunnen en wij hebben dat niet, doen daar niet aan".
Lekker is dat...weg met "mooi op tijd zijn". We moeten eerst, via internet, de huurovereenkomst annuleren en dan ergens anders een auto huren waar je wel mee naar Oman kan...
Dat gaat dan redelijk vlot en als we in de auto zitten, hebben we geen idee waar we heen moeten. In de andere auto zouden we navigatie hebben maar, volgens medewerker, heeft dat in Oman totaal geen zin omdat er bijna nergens bereik is.
We hebben geen idee welke kant we op gaan en rijden maar wat. Dat werkt niet dus bij de 1e beste benzinepomp maar gestopt om te kijken of we een kaart kunnen bemachtigen. We willen naar Al Ain (is bij grens met Oman), daar hebben we een hotel geboekt. Zo'n grote kaart hebben ze er niet en, na een paar keer vragen, is er iemand die begrijpt wat we willen en weet ons de goede kant op te sturen (wel met behulp van een kaart van de regio).
Eenmaal in de goede richting is het niet meer zo moeilijk. De bewegwijzering is ok. Als we dan in Al Ain zijn, hebben we weer geen idee waar het hotel zou kunnen staan. Na een paar maal vragen en met een tekening van de wegen, komen we er.