Even de tijd - Reisverslag uit Bajawa, Indonesië van stevien - WaarBenJij.nu Even de tijd - Reisverslag uit Bajawa, Indonesië van stevien - WaarBenJij.nu

Even de tijd

Door: Stevien

Blijf op de hoogte en volg stevien

18 November 2016 | Indonesië, Bajawa

Het is alweer een poosje geleden dat ik heb geschreven. Jullie zouden misschien bijna denken dat ik van de aardbodem verdwenen was. Nu was dat ook even bijna zo.. Bij Sumbawabesa niet veel gedaan. Wat gesnorkeld en die onderwaterwereld was/is geweldig! Wordt er wat euforisch en erg enthousiast van dus, nadat we de volgende dag op een boot door de Komodo archipel aan het varen waren wat overigens ook echt erg, heeeeel erg prachtig is (we hadden een spiegelgladde zee, zagen weer wat dolfijnen) en er een moment voor snorkelen was, spring ik zo snel mogelijk in het water want ik wil meer moois zien. Ben weer erg verbaasd en enthousiast (zie zelfs de knalblauwe zeester, felblauwe vissen, "regenboogkleurige" vissen en veel en prachtig koraal en kom even bij op het strandje. Daarna het water weer in om er verder van te genieten. Al vrij snel merk ik dat ik met een stroom mee wordt genomen en daar niet meer tegenin kan zwemmen. De stroom brengt me naar "open" water. Ik zie de boot ver weg liggen en ga dat niet halen. Gelukkig liggen er nog andere boten en bij een van die kan ik me nog aannemen bootje vast grijpen en met hulp van hen erin klimmen. Zij hebben me weer naar onze boot gebracht. Baalde natuurlijk enorm want ineens was "het leukste" van de reis over en uit...want dat de onderwaterwereld zo heel erg mooi is, heb ik niet eerder gezien, niet eerder beseft.
De nacht op het dek van de boot geslapen. Toevallig was het ook nog supermoon en helder dus een mooie nacht! ( vooral veel geslapen...:-))
De volgende ochtend voet aan Komodo gezet op "jacht" naar de Komodovaraan. Ik weet dat het bijzondere en gevaarlijke beesten zijn en alleen daar in het wild leven maar was er niet zo indrukwekkend. Ze lagen wat sloom onder/bij huizen. Wel een leuke wandeling gemaakt. Daarna weer terug naar de boot om naar Rinca te varen waar dan ook nog weer een paar van die varanen te spotten. Het is een wat mooier eiland. Daarna weer op de boot om vervolgens, eind van de middag, voet Flores te zetten en wel in Labuhan Bajo. Leuk stadje waar veel visserij plaats vindt maar ook uitvalsbasis voor Komodoeilanden om tienduizenden en/of snorkelen. Veel backpackers en eindelijk een plekje gevonden waar de westerse invloeden hun intrede hebben gedaan.
De volgende dag naar Ruteng gereden. Het landschap is erg mooi. Veel rijstvelden en bedrijvigheid. "Eindelijk" weer een beste regenbui op het moment dat we in Ruteng aan de lunch zitten tegenover het hotel. Ook hier weer 1 overnachting om verder te gaan naar daar waar we nu zijn: Bajawa.
Vanmorgen naar de Ngada dorpen met op de achtergrond telkens de Inarie vulkaan. De dorpen heten Bena en Luma. Mooi, bijzonder (er was zelfs een oude man die nog redelijk Nederlands sprak. Hij had het geleerd van de paters die hier vroeger kwamen en de missie verkondigden) maar ook hier wel weer toeristisch.
Vanmiddag de mogelijkheid om naar warmwaterbron te gaan maar deze heb ik overgeslagen. Even weer een ustmomentje.
Tot nu toe erg mooie reis, mooie landschappen.
Het wordt er niet schoner en frisser op, das wel te merken....nu weer regen maar we zitten droog!

  • 21 November 2016 - 09:58

    Emmy:

    Wat een verhaal zeg. Dat zwemmen. Verder mooi,leuk verhaal.

  • 21 November 2016 - 12:08

    Martin:

    Bedankt voor het reisverslag. Veel is herkenbaar, ook de gevaarlijke stroming. Hati hati dus.
    Veel plezier en genot verder en ik kijk alweer uit naar een volgend verslag.
    Een warme groet uit een fris Scherpenzeel,
    Martin

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Bajawa

Reis 2016 Indonesie

Terwijl het hier vandaag ook een prachtige dag was met veel zonneschijn en schitterende herfstkleuren aan de bomen, hoewel ook nog best veel groen, de klok vannacht weer terug gezet wordt omdat het weer wintertijd wordt, stel ik die winter nog even uit.
Zit met mijn hoofd toch al vaak aan de andere kant van de wereld....vertrek is binnen een week. Nog net iets verder weg dan vorig jaar (Myanmar) maar heb ook iets meer tijd :-)
De planning is Indonesië: Startpunt Bali, daarna naar Lombok, Komodo, Sumbawa, Rinca en Flores. Vandaar met vliegtuig weer terug naar Bali..
Vervolgens gaat, na 3 weken, de groep weer naar huis maar, met een vriendin, hebben we een verlenging geboekt en blijven nog 10 dagen! Rara, waarom word ik toch altijd zo vrolijk van die gedachte.....Zij gaat in die tijd nog duiken op Komodo terwijl ik een paar dagen naar Java, Yogjakarta ga, want wil heeeeel erg graag de Borobordur zien. Dan nog weer 5 dagen op Bali om vervolgens terug te vliegen naar Nederland zodat ik Sinterklaas nog even een hand kan geven voor hij weer naar Spanje vertrekt.
Wat gaan we, tijdens de reis, verder doen? Beetje met een bus rond hobbelen, beetje bootjes varen, snorkelen, beetje zwemmen met zeeschildpadden, beetje afzien in gebieden waar de hygiëne niet van zo'n hoge standaard is, geen warm water, geen wifi. De grootste hagedis van de wereld spotten: Komodovaraan, beetje een mooie vulkaan beklimmen en beetje poedelen in een warmwaterbron. Verder beetje heel veel weinig doen en beetje heel veel genieten van al het moois, leuks, geks, aparts wat we tegen komen.
“Schuilen” tegen de regen verwacht ik ook nog wel te moeten doen maar de temperatuur is de hele tijd ws rond de 30 graden.
Daar waar het mogelijk is, zal ik jullie weer op de hoogte houden van de avonturen en voor degene die vast wat meer details over de reis wil weten:
https://shoestring.nl/groepsreis-indonesie-draken-en-kampongs-in-het-andere-indonesie

Recente Reisverslagen:

04 December 2016

Check out

01 December 2016

Nog even genieten

28 November 2016

Real life en Borobudur

27 November 2016

27 nov

27 November 2016

Leuk!!!! 26 nov
stevien

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 231
Totaal aantal bezoekers 40498

Voorgaande reizen:

14 Januari 2020 - 05 Februari 2020

Mexico

14 Oktober 2019 - 03 November 2019

Marokko

06 Oktober 2018 - 15 November 2018

India en Thailand

23 April 2018 - 27 April 2018

Effe weg: Milaan

09 Oktober 2017 - 06 November 2017

Sulawesi, snorkelen en nog eens snorkelen.... :-)

27 April 2017 - 19 Mei 2017

Bolivia en Peru

04 November 2016 - 05 December 2016

Reis 2016 Indonesie

11 November 2015 - 30 November 2015

Myanmar

30 November 2014 - 12 December 2014

hoogste, duurste, grootse van de wereld

09 November 2013 - 30 November 2013

De Vakantieman ...

23 September 2010 - 17 Oktober 2010

costa rica

13 November 2009 - 06 December 2009

dit gaat em worden

Landen bezocht: