27 nov - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van stevien - WaarBenJij.nu 27 nov - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van stevien - WaarBenJij.nu

27 nov

Door: Stevien

Blijf op de hoogte en volg stevien

27 November 2016 | Indonesië, Jogjakarta

Hier dan een verslagje van vandaag.
"Gewekt" door het geluid van de moskee, het was 4 uur....beetje te vroeg om al op te staan vond ik. Dus nog een keer omgedraaid. Toch op tijd wakker want om 8 uur werd ik verwacht om een eindje te gaan fietsen. Ditmaal ging de onderhandeling met de becakman wel goed en hoefde ik niet te lopen. (het kan zijn dat ik niet heb onderhandeld maar het ok vond....) Was er dus mooi op tijd en had zelfs nog tijd voor een bak koffie.
Er waren nog 2 Nederlandse jonge mensen die mee fietsen dus dat was wel gezellig.
We waren snel buiten de stad op het platteland. De zon brande flink. Eerst gingen we naar een plek waar men kroepoek maakte. Eerst maken ze een soort deeg, daar platte of gedraaide "plaatjes" van om die vervolgens te laten drogen in de zon. Daarna wordt het afgebakken. Erg lekker. We hadden de kroepoek ook al eerder tijdens de reis gezien maar wisten toen niet wat het was.
Daarna een stukje verder door het groene landschap op weg naar de " bank" . Boeren vertrouwen de reguliere bank niet helemaal (het is ook overal hetzelfde met die banken) en sparen daarom voor een koe. Die is uiteindelijk ook veel waard. Vroeger hielden de boeren de koe bij hun huis maar dat mocht niet meer en nu staan er een aantal koeien bij elkaar, ieder in zijn eigen hokje of ze worden aan een boom gebonden. Omdat het zoveel waard is, wordt er bij gewaakt. De eigenaren hebben een schema van wie wanneer waakt. Kan iemand een keer niet, dan moet er beetje geld betaald worden en dat geld wordt dan weer gebruikt voor sociale voorzieningen voor die boeren.
Hierna fietsten we door de rijstvelden waarop hard gewerkt werd. Nieuwe rijstplanten werden gepoot en daar mochten we mee helpen. Dus maar met de blote voeten door de "drek" waar je tot boven je enkels inzakt. Er zijn ook looppaadjes, erg smal, maar door de regen waren die hier en daar wat onstabiel of stuk. Bijzonder om van zo dichtbij mee te maken, te voelen en te doen.
Gelukkig konden we nadien onze voeten en handen wel goed afspoelen. Even verderop werd de rijst geoogst en ook daar mochten we mee helpen. Ze slaan het er niet meer uit maar hebben er een machine voor. Je pakt een bos rijst en legt dat op de machine die dan de korrels eruit slaat.
Daarna weer verder richting de stenenbakkerij. Ook hier mochten we onze eigen steen maken maar we hebben maar niet gewacht tot die gedroogd en gebakken was....Helaas, toch een beetje pech NL een lekke band maar de vriendelijke, enthousiaste leuke gids die gidsen als bijbaantje had om haar studie te kunnen bekostigen, nam m'n fiets over.
Vervolgens nog naar een plek waar men tempé maakte. Inmiddels had de gids een geniale manier op de band te plakken....wat heb je nodig als je een band wil plakken? Heel simpel: plakband.... Ze had een stukje katoen en daar ging een plakband over...het werkte ook nog voor even...haha.
Helaas kwam het laatste kwartier de regen weer uit de lucht vallen. Het deert ze hier echt niet dat het regent. Iedereen haalt wel of niet zijn poncho voor den dag en gaat weer verder. Wij deden het natuurlijk wel...
Bij het café een poosje gewacht tot de meeste regen was gevallen en toen toch de wandeling naar het hotel weer aangevangen. Kom tot de ontdekking dat hoe beter je de weg leert kennen, hoe sneller het lijkt te gaan...
Vanavond nog weer de stad ingeweest, beetje de winkels van binnen bekeken...
Dit was een fijne dag zonder al te veel irritante becakers....
Morgen met de Duitse meneer, met het openbaar vervoer, naar de Borubordor! (Ik had het al bij buro geboekt maar hij kwam dus met een veel goedkoper en leuker alternatief dus die van het buro maar weer geannuleerd) Ben benieuwd wat den dag ons brengt

• 27 November 2016 - 21:41

Emmy:

Leuk stevien!

Verslag uit: Indonesië, Jogjakarta

Reis 2016 Indonesie

Terwijl het hier vandaag ook een prachtige dag was met veel zonneschijn en schitterende herfstkleuren aan de bomen, hoewel ook nog best veel groen, de klok vannacht weer terug gezet wordt omdat het weer wintertijd wordt, stel ik die winter nog even uit.
Zit met mijn hoofd toch al vaak aan de andere kant van de wereld....vertrek is binnen een week. Nog net iets verder weg dan vorig jaar (Myanmar) maar heb ook iets meer tijd :-)
De planning is Indonesië: Startpunt Bali, daarna naar Lombok, Komodo, Sumbawa, Rinca en Flores. Vandaar met vliegtuig weer terug naar Bali..
Vervolgens gaat, na 3 weken, de groep weer naar huis maar, met een vriendin, hebben we een verlenging geboekt en blijven nog 10 dagen! Rara, waarom word ik toch altijd zo vrolijk van die gedachte.....Zij gaat in die tijd nog duiken op Komodo terwijl ik een paar dagen naar Java, Yogjakarta ga, want wil heeeeel erg graag de Borobordur zien. Dan nog weer 5 dagen op Bali om vervolgens terug te vliegen naar Nederland zodat ik Sinterklaas nog even een hand kan geven voor hij weer naar Spanje vertrekt.
Wat gaan we, tijdens de reis, verder doen? Beetje met een bus rond hobbelen, beetje bootjes varen, snorkelen, beetje zwemmen met zeeschildpadden, beetje afzien in gebieden waar de hygiëne niet van zo'n hoge standaard is, geen warm water, geen wifi. De grootste hagedis van de wereld spotten: Komodovaraan, beetje een mooie vulkaan beklimmen en beetje poedelen in een warmwaterbron. Verder beetje heel veel weinig doen en beetje heel veel genieten van al het moois, leuks, geks, aparts wat we tegen komen.
“Schuilen” tegen de regen verwacht ik ook nog wel te moeten doen maar de temperatuur is de hele tijd ws rond de 30 graden.
Daar waar het mogelijk is, zal ik jullie weer op de hoogte houden van de avonturen en voor degene die vast wat meer details over de reis wil weten: