Welkom jetlag - Reisverslag uit Cancún, Mexico van stevien - WaarBenJij.nu Welkom jetlag - Reisverslag uit Cancún, Mexico van stevien - WaarBenJij.nu

Welkom jetlag

Door: stevien

Blijf op de hoogte en volg stevien

17 Januari 2020 | Mexico, Cancún

16-01-2020
Ik zit nu in een erg leuk hostel, Selina in Cancun, en het is hier midden in de nacht. Niet bij jullie maar hier wel: het is 6 uur vroeger en ik ben al een uur klaarwakker dus welkom jetlag!... hoop dat ik er niet te lang last van blijf houden.
Dinsdagmiddag begonnen met trein naar Schiphol, het was weer een enorme sombere dag en des te meer reden om weg te gaan.
Hotelovernachting geboekt vlakbij Schiphol: citizinM, 5 minuten lopen. Erg leuk hotel, hip, modern en zeer vriendelijke service.

15-01-2020
5 uur wekker, even snel een douche en dan vertrekken. Inchecken en door douane ging weer supersnel en binnen een half uur had ik ingecheckt en stond ik achter alle controles.
Vond dit keer de vlucht vrij lang duren, de tijd slapend doorkomen ging dit keer niet zo heel goed....De vlucht duurde toch nog een uur korter dan gepland: ipv 14.30 uur werd het 13.30 uur (incl tussenstop van goed uur in Varadero (Astrid, ik heb gezwaaid!))
Door de douane in Cancun ging vlot hoewel ik er nog wel even tussenuit werd gepikt voor bagagecontrole. Maar niets bij me wat niet mocht en hier is een paar aanstekers bij je ook geen probleem.
Ik spreek een jonge dame, Eva, en zij gaat toevallig naar hetzelfde hostel als ik dus we zijn al niet meer alleen.
Met de luxe ADO bus, wat met een beetje hulp, te vinden is omdat het echt naast de gebouwen, rechts van het vliegveld ligt (als je er uit loopt), rijden we naar het busstation in het centrum van Cancun en nog geen 5 minuten later zijn we bij het hostel: Selina. Ziet er erg leuk uit en het is veel groter dan ik had gedacht. Ik dacht dat het kleiner zou zijn omdat het midden in de stad ligt maar er is veel ruimte buiten incl zwembad. Overal zijn gezellige zitjes gecreëerd en er is een leuke bar met rieten dak. Hier ook de eerste mooie muurtekeningen.
We ontmoeten nog een paar andere mensen, krijgen een welkomstdrankje, eten wat en dan hou ik het voor gezien. Voor mij is er net iets te veel lawaai van muziek en ik ben uitgeteld. Ik heb nog even ruzie met mijn backpack, het "systeem" werkt nog niet helemaal, kan spullen niet vinden maar vind het ook al gauw goed.
Ik slaap in het bovenste bed van een stapelbed waarvan er 3 in die kamer staan. Het is even wennen, ben je 58 en slaap je op het bovenste bed van een stapelbed...Ik heb nog even ruzie met het bedlampje, geen idee hoe dat werkt maar omdat ik geen zin heb om weer uit en in het bed te klimmen, laat ik het grote licht branden. Straks komen de anderen en die zullen wel weten hoe het werkt... Ik val relatief snel in slaap om vervolgens midden in de nacht, 2.15 uur, weer klaar wakker te worden: welkom jetlag!
Ik ga er maar uit, hoop dat de anderen niet wakker worden van mijn geklim en heb nu het benul dat ik de zaklamp van foon kan gebruiken...het is hier rustig zo midden in de nacht. Het is niet te warm, niet te koud.

16-01-2020
Rond een uur of 4 ga ik weer naar bed en gelukkig val in nog weer in slaap. Als ik dan rond 7 uur weer wakker wordt, voel ik me weer wat meer met beide benen op de vloer, wat meer in het hier en nu. De eersten gaan er al uit en het is even wennen om zo rekening te houden met anderen.
Tegen 8en ga ik er ook uit en als ik bij het restaurant (buiten) kom zit daar 1 Eva nog zitten, ik dacht dat ze al weg zou zijn richting Isla Holbox. Ze is in gesprek met een andere Nederlandse dame. Ik ga bij hen zitten en ontvang mijn ontbijtje. Eva vertrekt. Ik ga vandaag vooral acclimatiseren wat begint met een busticket halen voor morgen. Het kan via Internet maar ik loop toch even naar het goed uitziende station, modern en schoon. Als ik mijn ticket bestel, zegt ze dat het niet meer kan op de tijd dat ik wil terwijl ik via Internet had gezien dat er nog ruim plek was. Ik snap het niet maar mijn Spaans is nog niet van dat niveau dat ik een gesprek aan kan gaan...en zij weigert Engels te spreken...De eerste minder vriendelijke vrouw die ik tegenkom. Tot nu toe iedereen erg behulpzaam en vriendelijk. We komen overeen dat ik een uurtje later ga maar als ik het ticket krijg, deze even nakijk, dat snap ik dan wel ook al is het in het Spaans, zie ik dat ze het op vandaag heeft gezet ipv morgen. Ik zeg netjes "sorry", zij gaat nog norser kijken en zucht een keer diep...
Daarna ga ik even naar klein supermarkten tegenover het station. Als ik er uit wil lopen, sta ik een poosje voor een"deur" die maar niet open gaat...blijkt het geen deur te zijn maar gewoon een raam.....ik weet niet of ik al van mijn jetlag af ben....(iets moet toch de schuld krijgen...)
Als ik weer op de kamer kom, is een ander Nederlandse dame, Judith, ook wakker en we smeden het plan om vanmiddag samen naar het strand te gaan. Iemand anders vertrekt en zij sliep beneden dus confisceer dat bed...
Ik ga, daarna nog lekker bij het zwembad liggen. Het zonnetje schijnt en in de zon is het snel best warm, in de schaduw prima.
Rond 2 uur pakken we een bus die richting strand gaat. Het is een half uurtje in een oude bus en de chauffeur doet soms 3 dingen tegelijk: rijden, bellen en kaartjes verkopen.... we komen heel bij de plek waar we wezen moeten. Nog een klein stukje lopen door het super toeristische gebied: veel barretjes, winkeltjes en restaurants. Over de grote van dingen klagen ze hier vast niet: hoe groter/ruimer, hoe beter.
Eenmaal bij het strand is er toch wel heel mooi blauw water met beste golven en een mooi strand. Nu kunnen niet veel landen tegen het brede strand wat wij in Nederland hebben op en deze dus ook niet maar de kleur van het water is bijzonder mooi, dat hebben wij weer niet...
We lopen langs het strand naar een wat rustiger deel, hoor ik mijn naam ineens.... heu??? Ik kijk om en blijkt het een Nederlandse jongeman te zijn die we gister in het hostel hebben gesproken.... hij voegt zich bij ons en we gaan ergens liggen, niet te lang want ik heb geen behoefte aan verbranden....
Rond half 5 weer met bus terug en we lopen nog even naar Mercado 28, een toeristisch winkelcentrumpje met allemaal gekleurde spulletjes, veel van hetzelfde maar wel fleurig. Het is er niet druk. We besluiten om er ook wat te eten en ik neem mijn 1e Mexicaanse burrito: heerlijk!
Eenmaal terug bij het hotel de boel voor morgen klaar maken zodat ik vlot kan vertrekken. Er komt al wat orde in de backpack...
Hoop vannacht goed te slapen!

  • 17 Januari 2020 - 07:29

    Riet:

    Hallo Stevien. Leuk verhaal. En wat heerlijk hè dat mooie weer. Wij lopen ook nog in de korte broek. Vandaag laatste dag Adelaid. Morgen vliegen we naar Tasmanië daar gaat de lange broek weer aan.
    Veel plezier
    Liefs Riet

  • 17 Januari 2020 - 07:29

    Riet:

    Hallo Stevien. Leuk verhaal. En wat heerlijk hè dat mooie weer. Wij lopen ook nog in de korte broek. Vandaag laatste dag Adelaid. Morgen vliegen we naar Tasmanië daar gaat de lange broek weer aan.
    Veel plezier
    Liefs Riet

  • 17 Januari 2020 - 08:40

    Sylvia En Ad:

    Hoi Stevien, weer een leuk verhaal. Wel leuk dat je gelijk aansluiting hebt maar dat gebeurt automatisch bij jou. Veel plezier smaak er wat van. Groetjes Sylvia en Ad

  • 17 Januari 2020 - 21:25

    Bea Roosemalen:

    Hay wat ben jij weer geweldig aan het doen, weer een mooi verhaal, wel vreemd dat de datum 1 maand verder is, moet best fff kijken. Maar ga lekker door ik volg.

  • 18 Januari 2020 - 01:39

    Astrid :

    Hey Stevie ,
    Ik wist niet dat je een tussenstop had in Varadero !!!! Waren we dicht bij elkaar ! Veel plezier in Mexico , verhaal klinkt al goed !!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Mexico, Cancún

Mexico

“Zomaar”, ineens 4 weken vrij.... Midden in de winter.
Ik weet al snel dat ik die dus niet in het donkere, sombere Nederland ga doorbrengen maar wil de warmte en zon opzoeken!
Natuurlijk, in deze tijd van het jaar, is dat niet echt in de buurt. Ik denk aan Spanje maar dat blijkt toch niet helemaal “betrouwbaar”wbt zon en warmte en denk over paar dagen Abu Dhabi (nicht bezoeken) en dan door naar Thailand maar ondanks dat ik vorig jaar even in Thailand heb genoten, het er mooi vond is er, in mijn beleving, toch iets met dat woord: “Thailand”...ik word er niet echt vrolijk, enthousiast en blij van.
Dus op zoek naar een andere bestemming en al snel kom ik Mexico tegen. Dat klinkt me beter en fijner in de oren en na nog even paar dagen nadenken, voelt dat goed.
Ik heb wel weer zin om alleen te gaan.
Durfde even niet omdat alleen in Sulawesi rondtrekken zo enorm leuk was, 100% boven verwachtingen, dat ik het idee had dat het een volgende keer alleen maar tegen kon vallen.
Maar nu durf ik het weer aan!
Internet (toch handig al die reizigers die blogs schrijven) en Facebookgroepen helpen me weer met een plan maken. Het wordt Yucatan en ik boek de vlucht naar Cancun. Dat is dan geregeld.
Dan nog weer een keuze maken: ga ik met een auto rondrijden of met de bus. Wanneer ik om advies vraag zeggen degene die met auto zijn gegaan: “doen” en degene die met bus zijn gegaan: “doen” dus daar word ik niet echt wijzer van. De keuze is aan mij. Het openbaar vervoer schijnt enorm goed te zijn maar je bent wat afhankelijker. De auto geeft wat meer vrijheid maar ik kom verhalen tegen van zomaar wegblokkades, zomaar politie en moeten betalen en bovendien vind ik het idee om alleen in auto rond te rijden niet zo heel aantrekkelijk. Dus het wordt de bus en is het ergens handiger om een dag een auto te huren, dan kan dat alsnog. Ook rijden er collectivos. Ga ik dat ook weer ervaren. Ben benieuwd hoe.
De eerste accommodaties boek ik vast: Cancun, Valladodid en Merida. Daarna wil ik graag naar Campeche, San Christobal de Casas in de bergen ( das iets van 14 uur met nachtbus dus daar ga ik nog verder over denken) , Bacalar, Tulum eo en de laatste dagen nog op Isla Comuzel.
Ik heb de tijd aan mezelf dus ws ook weer volop de tijd om jullie op de hoogte te houden!

Recente Reisverslagen:

06 Februari 2020

Weer op Nederlandse bodem

05 Februari 2020

Isla Cozumel

01 Februari 2020

Tulum

28 Januari 2020

Bacalar

24 Januari 2020

Campeche
stevien

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 199
Totaal aantal bezoekers 40473

Voorgaande reizen:

14 Januari 2020 - 05 Februari 2020

Mexico

14 Oktober 2019 - 03 November 2019

Marokko

06 Oktober 2018 - 15 November 2018

India en Thailand

23 April 2018 - 27 April 2018

Effe weg: Milaan

09 Oktober 2017 - 06 November 2017

Sulawesi, snorkelen en nog eens snorkelen.... :-)

27 April 2017 - 19 Mei 2017

Bolivia en Peru

04 November 2016 - 05 December 2016

Reis 2016 Indonesie

11 November 2015 - 30 November 2015

Myanmar

30 November 2014 - 12 December 2014

hoogste, duurste, grootse van de wereld

09 November 2013 - 30 November 2013

De Vakantieman ...

23 September 2010 - 17 Oktober 2010

costa rica

13 November 2009 - 06 December 2009

dit gaat em worden

Landen bezocht: