Dappere dodo of held op sokken??? - Reisverslag uit Brummen, Nederland van stevien - WaarBenJij.nu Dappere dodo of held op sokken??? - Reisverslag uit Brummen, Nederland van stevien - WaarBenJij.nu

Dappere dodo of held op sokken???

Door: Stevien

Blijf op de hoogte en volg stevien

02 Oktober 2017 | Nederland, Brummen

De temperatuur op Sulawesi ligt tussen de 25 en 34 graden en de zon schijnt er, omdat Sulawesi op de evenaar ligt, 12 uur per dag. Lijkt me reden genoeg om er heen te gaan... Tenminste... dat is het idee wat ik ervan had maar nu ik de laatste dagen naar de voorspellingen van weeronline kijk, zou het ook nog wel eens kunnen regenen...
Keuzestress: ga ik alleen zo lang rondreizen, wat ik eigenlijk heel lang graag zou willen maar nog niet zo goed durf of kies ik toch maar voor Europa?
De vlucht naar Makassar/Sulawesi viel me, qua prijs, mee. Viel over na te denken. Als ik 2/3 weken later nog eens weer naar de vluchten kijk, blijken ze € 125,00 goedkoper te zijn. Vliegtijden zijn gunstig dus dat wordt wel heel aantrekkelijk...
Ik denk er nog 2 uur over na en ga "de sprong wagen", trek de stoute schoenen aan en boek de vlucht en heb 4 weken de tijd!
Gelijk word ik overvallen door een nogal wisselend gevoel wat vooral ligt tussen "dappere dodo" en "held op sokken".
Dan stijgt de bloeddruk en spanning doordat er heel veel vragen opdoemen. Hoe wat waar wanneer verder?
Nu bied Internet natuurlijk meestal uitkomst maar in dit geval is het wel een heel zoekwerk want zo heeeeel veel is er eerst ook niet te vinden over Sulawesi. Zeker niet van de laatste jaren en over het openbaar vervoer. Bijna iedereen gaat naar Java, Bali, Lombok....daar is makkelijk en ruim voldoende over te vinden
Natuurlijk, als ik daar van het vliegveld stap en de sidderende warmte in, zal ik overvallen worden door vele vriendelijke, behulpzame Sulawezen die allemaal het beste met me voor hebben maar ook denken dat ik de bank ben...
Dus veel oudere informatie en ik vermoed dat er nogal wat is gewijzigd totdat ik een mooi reisverhaal lees van juli 2017. Het lijkt allemaal niet veel anders te zijn: nog steeds erg vriendelijke, behulpzame mensen, onbetrouwbaar vervoer en slechte infrastructuur. Dat weet ik dan ook weer... Dus heel flexibel zijn is ook erg verstandig...
Er zijn ook vrij veel vliegvelden over het eiland verdeeld en die vliegtuigen vliegen bijna allemaal op Makassar dus mocht ik halverwege ergens blijven "steken" dan kan ik altijd nog een vlucht pakken... Kost ook niet veel.
Ik kom steeds dichterbij een concept plan: van Noord naar Zuid trekken en diverse plekken aandoen. Beginnen met een paar dagen op een tropisch eiland met prachtige snorkelmogelijkheden en ook weer, in het zuiden ergens te eindigen (ze schijnen er heel veel van te hebben, van die tropische eilanden met parelwitte stranden en geweldige mogelijkheden om te snorkelen... )
Maar hoe kom ik van de ene plek naar de andere?
Wanneer ik mijn 1e plekkie om te vertoeven heb gevonden op Bunaken, blijkt dat de eigenaar Nederlands spreekt en hij helpt me al een stukje verder en heb ik het idee dat het allemaal goed gaat komen. Heb ik er steeds meer zin in, het wordt steeds leuker, de spanning zakt en het enthousiasme stijgt.
Begin me zelfs af te vragen of 4 weken wel voldoende is..... Er zijn vele mooie plekken wat ik eigenlijk wel wil zien en de tijd die ik nodig heb, is best moeilijk in te schatten vooral omdat ik niet goed weet hoe het zit met reistijden. Maar lees ook verhalen van mensen die in 2 weken hetzelfde doen als ik in 4 weken... Dat schijnt ook haalbaar te zijn.....
Elk antwoord wat ik vind, roept weer nieuwe vragen op. Maar als ik eenmaal de reis naar het noorden rond heb, en heb geregeld dat ik van het vliegveld gehaald wordt om op Bunaken te komen, vind ik wel wat rust.
Vandaar uit heb ik een plan maar zie wel wat er van dat plan terecht komt. Als ik 3,5 week later maar weer in het zuiden ben om daar het vliegtuig naar Jakarta/Amsterdam terug te pakken.
Dat moet toch lukken?
Het idee is om eerst dus even een paar dagen te genieten en te snorkelen, daarna het Tarsier aapje te gaan ontdekken (Tangkoko National Park) en tussen de rijstvelden en vulkanen met een brommertje scheuren. (Tomohon). Hopend dat de vulkanen daar, die op "the ring of fire" liggen zich rustig houden.
Terwijl ik met een boot de evenaar oversteek van het noordelijk naar zuidelijk halfrond (verder geen visum oid voor nodig...)
hopend dolfijnen te zien en ws weer plastic soep (hoop het niet), om vervolgens daar maar weer eens van uit te rusten en snorkelen op het volgende tropisch eiland. (Togean eilanden). Dan naar Posomeer naar oa een mooie waterval, de Badavallei bezoeken en met een bootje het meer oversteken. Dan naar het "hoogtepunt" van deze reis, het meest bijzondere waarvan ik geen idee heb hoe ik dat ga ervaren maar het moet wel heel bijzonder zijn: Rantepao, Tana Toraja. Als ik er over lees, zie ik er de "humor" wel van in, denk ik: "ja, zo kan het ook" maar wat de ervaring echt met me doet, ik kan het inschatten. Ik zou zeggen: zoek het maar eens op....
Dan verder naar het zuiden trekken en als "beloning" nog eens wat witte stranden en snorkelen bij Bira
Geen idee in hoeverre ik jullie op de hoogte kan houden, lang niet overal is Internet beschikbaar, maar zal mijn avonturen graag delen.

  • 02 Oktober 2017 - 13:49

    Riet Loman:

    Hallo Steven, druk met de voorbereidingen? Wanneer ga je weg?

  • 03 Oktober 2017 - 00:16

    Willy:

    Plezier en niet teveel spanning met de voorbereidingen.
    Wij gaan alvast ;-)
    Heel fijne vakantie/reis gewenst!!

  • 04 Oktober 2017 - 08:56

    Yvonne:

    Hoi stevien klinkt goed allemaal veel plezier gr yvonne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

stevien

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 334
Totaal aantal bezoekers 40432

Voorgaande reizen:

14 Januari 2020 - 05 Februari 2020

Mexico

14 Oktober 2019 - 03 November 2019

Marokko

06 Oktober 2018 - 15 November 2018

India en Thailand

23 April 2018 - 27 April 2018

Effe weg: Milaan

09 Oktober 2017 - 06 November 2017

Sulawesi, snorkelen en nog eens snorkelen.... :-)

27 April 2017 - 19 Mei 2017

Bolivia en Peru

04 November 2016 - 05 December 2016

Reis 2016 Indonesie

11 November 2015 - 30 November 2015

Myanmar

30 November 2014 - 12 December 2014

hoogste, duurste, grootse van de wereld

09 November 2013 - 30 November 2013

De Vakantieman ...

23 September 2010 - 17 Oktober 2010

costa rica

13 November 2009 - 06 December 2009

dit gaat em worden

Landen bezocht: