La Paz - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van stevien - WaarBenJij.nu La Paz - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van stevien - WaarBenJij.nu

La Paz

Door: Stevien

Blijf op de hoogte en volg stevien

07 Mei 2017 | Bolivia, La Paz

Een heerlijke dag in La Paz! Daar waar gister mijn eerste indruk niet zo positief was, is dat vandaag totaal anders.
Gisteren, na de nachtbus, konden we gelijk in het hotel en dat was erg prettig. Eerst maar eens wat bijkomen van die rit en 's middags stond er een stadswandeling met gids op het programma. Hij vertelde ons wat over de legendes en "gewoontes" van de stad en liet ons wat plekken zien. Het verkeer is een groot drama. Overal staat alles vast. Hier en daar zijn stoplichten om veilig over te steken en er zijn zebrapaden maar die worden door automobilisten genegeerd....anders komen ze helemáál nergens. Als we bij San Fransicusplein komen, begin ik iets te herkennen van de plattegrond die we hebben gekregen en snap ik waar het hotel ligt ten opzichte van het centrum.
De meeste huizen hebben een likje verf of kalk nodig maar sommigen zijn ook mooi beschilderd en er hangt me een bedrading boven de wegen, zoveel heb ik nog nooit gezien....(en ik heb al best veel gezien al zeg ik het zelf). Het is een zwarte kluwen van bedrading en als daar er één van stuk is...knappe man die dat kan repareren....
's Avonds ergens wat gegeten met de groep alwaar de eigenaar een vervelende dronken man was. Ik vond het er niet leuk, Dini wel...
Vandaag een rustig dagje voor ons zelf genomen. Beetje uitgeslapen, ontbijtje en daarna vertrekken we, met taxi, naar één van de 4 kabel banen die dienen om bevolking te vervoeren omdat door de straat geen doorkomen meer aan is. Het plan is om er nog 6 bij te bouwen zodat er ipv een
"metrolijn" een kabelbanennetwerk ontstaat. Het wordt ook een beetje lastig om door een stad die enorm groot is en aan alle kanten op/tegen heuvels is gebouwd met het centrum in het dal een metrolijn aan te leggen...Het zijn dezelfde degelijke afgesloten kabelbanen als je ook bij de skipistes ziet en waar dus best snel veel mensen in vervoerd kunnen worden.
Het geeft je, als toerist, een prachtig uitzicht en je ziet dan pas hoe groot de stad is. We betalen ons scheel voor een kaartje, wel 40 cent.... En eindigen op een plek, vlakbij het station, in een restaurant wat ons naar een dakterras brengt en waar we op ong 4000 mtr ligt voor een kopje koffie. Geweldig uitzicht op de stad en omgeving!
Daarna weer terug met de kabelbaan en dan maar zien dat we een taxi naar het centrum krijgen. Dit ging relatief vlot en kost dan ook niet veel. Opvallend was wel dat toen we in de taxi zaten en we wat politie zagen de taxichauffeur wel heel snel zíjn taxibordje wat voor zijn voorruit lag, weghaalde.... Ah, hij bleek dus elligaal aan het werk....ook geen meter in de auto maar hier is het de gewoonte om van tevoren een prijs af te spreken en dat hadden we gedaan dus nou ja, "pech". Er rijden zoveel taxi's met verschillende bordjes dat het overzicht voor een gewone toerist niet is te onderscheiden. ... Als we bij het plein aankomen, stappen we uit en bekijken daar de drukte, we eten een hapje en gaan even wat shoppen in het meest toeristische deel van de stad. Het is allemaal hetzelfde kleurrijke spul: tasjes, sjaaltjes, schoenen, portemonnees, lapjes stof, sleutelhangers en ga zo nog maar even door.
Als we uitgeschopt zijn, nemen we nog een kop koffie en gaan terug naar het hotel.
Ik loop nog een klein stukje door en kom weer wat leuks tegen: eerst zitten er mensen met enorme hompen vlees, broodjes, iets van saté, aardappelen die geroosterd worden tussen de geparkeerde auto's, hun waar te verkopen. Ik kom dan bij een groot stadion waar veel muziek vandaan komt. Mag zo naar binnen en ga dus even kijken. Er speelt een band die bekende nummers zingt, voor de Bolivianen dan, en er zijn enorm veel ballonnen. Iedereen is erg enthousiast een feestje aan het bouwen. Erg leuk om te zien.
Straks nog even een hapje eten en dan is er alweer een dag voorbij.
Morgen vertrekken we naar Puerto Perez. Ik geloof weer niet zo heel vroeg. Tot nu toe nog niet 1x onmenselijke tijd op hoeven staan....

  • 07 Mei 2017 - 13:05

    Willy:

    Best rustige straatjes op jouw foto's

  • 08 Mei 2017 - 08:06

    Sylvia En Ad:

    Hoi Stevien,
    Sorry dat we niet hebben gereageerd maar ook wij zijn op vakantie. We hebben net je verslagen gelezen en ja het klinkt erg indrukwekkend. Vooral de hoogte en toch vijf mensen die ziek zijn geworden. We hebben het er nog over gehad voor dat je weg ging. Maar gelukkig voor jou valt het mee. We gaan straks nog even de foto's bekijken en ook daarvan genieten. Verder een heel fijne reis en geniet ervan.
    Groetjes Sylvia en Ad

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bolivia, La Paz

Bolivia en Peru

Daar waar ik andere jaren, in het voorjaar, vaak spontaan “effe weg” ging, is er nu spontaan een rondreis van 3 weken naar Bolivia en Peru geboekt.
Ik zag foto's van iemand die op de zoutvlakte van Uyuni was en dacht: “Dat wil ik ook met eigen ogen zien!” Hetzelfde euforische gevoel als toen ik, op tv, de Perito Moreno (Chili) zag en, ooit, de vakantieman over Vietnam hoorde praten.
Heb de koffer nog niet helemaal uitgepakt van de vorige reis en ook nog niet alles gestreken maar heb begrepen dat als dat aan de orde is, je pas een echte reiziger bent... :-)
Dus op zoek naar een geschikte datum en organisatie wat vrij snel was gevonden en geboekt. Zo makkelijk en snel gaat/kan dat tegenwoordig.... :-)
Ik had er al wel eens vaker over gedacht om er heen te gaan maar, tot nu toe, nog telkens een andere bestemming gekozen. Nu heb ik er erg veel zin in.
Na de boeking hoor ik op het nieuws dat Peru kampt met een enorme regenval en dat er geen schoon water meer te verkrijgen is..... Ik ga ervan uit dat het, tegen de tijd dat wij daar zijn, al het water weer opgedroogd is en de schone watertoevoer weer is hervat.
Verser nieuws is dat er nu enorm veel zebramuggen zijn en die verspreiden het dengue virus wat knokkelkoorts/dengue veroorzaakt. Geloof niet dat je daar blij mee moet zijn....Ze zijn er de hele dag door en niet, zoals vaak met muggen het geval is, rond zonsopgang en zonsondergang. Zag al beelden van enorme verdelgingstechnieken dus de DEET zal zeker volop gebruikt worden!
Verder ben ik zeer benieuwd naar de zoutvlaktes, fijn om de hoge bergen van de Andes met eeuwige sneeuw weer eens te zien en zeer benieuwd of ik last krijg van hoogteziekte (de arts die de vaccinatie tegen gele koorts deed, vond het niet zo'n strak plan om in relatief korte tijd zo hoog te gaan...) We gaan naar de hoogste stad van de wereld, Potosi, op een hoogte van 4070 mtr en kunnen evt nog naar de 5000 mtr. Hoewel me dat erg mooi lijkt, ga ik dat ter plekke wel besluiten of ik daar heen wil, hoe ik me dan voel.
Benieuw naar de mensen in hun kleurige, traditionele kleding met bolhoedjes en ravenzwarte haar.
Benieuwd naar steden als Santa Cruz, La Paz, Cusco en, in Peru, Lima en, ook in Peru, de Machu Picchu.
Benieuwd of ik me aan de gebakken cavia durf te wagen en of ik mezelf, net als toen in Argentinië, nog weer op een paard hijs...
Al met al, wordt het, denk ik, een reis niet geheel zonder risico's voor een mens die gewend is om, op zeeniveau, met beide benen op deze aardbol te staan maar wel met heel veel mooie momenten, beelden en plaatjes van diezelfde aardbol.
Daar waar mogelijk, neem ik jullie weer graag mee in mijn ervaringen van deze reis.

Recente Reisverslagen:

17 Mei 2017

Machu Picchu

13 Mei 2017

Einde in zicht

10 Mei 2017

Peru

07 Mei 2017

La Paz

05 Mei 2017

Witter kan het niet
stevien

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 326
Totaal aantal bezoekers 40428

Voorgaande reizen:

14 Januari 2020 - 05 Februari 2020

Mexico

14 Oktober 2019 - 03 November 2019

Marokko

06 Oktober 2018 - 15 November 2018

India en Thailand

23 April 2018 - 27 April 2018

Effe weg: Milaan

09 Oktober 2017 - 06 November 2017

Sulawesi, snorkelen en nog eens snorkelen.... :-)

27 April 2017 - 19 Mei 2017

Bolivia en Peru

04 November 2016 - 05 December 2016

Reis 2016 Indonesie

11 November 2015 - 30 November 2015

Myanmar

30 November 2014 - 12 December 2014

hoogste, duurste, grootse van de wereld

09 November 2013 - 30 November 2013

De Vakantieman ...

23 September 2010 - 17 Oktober 2010

costa rica

13 November 2009 - 06 December 2009

dit gaat em worden

Landen bezocht: