Campeche - Reisverslag uit Campeche, Mexico van stevien - WaarBenJij.nu Campeche - Reisverslag uit Campeche, Mexico van stevien - WaarBenJij.nu

Campeche

Door: Stevien

Blijf op de hoogte en volg stevien

24 Januari 2020 | Mexico, Campeche

Riet, idd heb ik ook gehoord over zeer poreuze gronden...
Martin, was idd leuk bij het hoofdpodium en Ad en Sylvia...ik mompel wel eens wat tegen mezelf, zou hardop kunnen lezen maar tis toch niet helemaal wat ik bedoel....


23-01-2020
Vanmorgen weer voor de wekker wakker. Als je op tijd gaat slapen, ben je ook op tijd wakker. Voordeel is dat je het ook rustig aan kunt doen zo ’s morgens.
Om 10 uur de bus en Het is zo'n 2 uur rijden naar Champeche. Die tijd is zo voorbij dus ik ben er al vlot. Het ADO station ligt wat verder weg van het centrum. Lopend zou het bijna 3 km zijn. Dat gaan we dus niet doen met een backpack op de rug. Ik weet zeker dat ik daar enorm spijt van zal krijgen. Je kunt een taxi nemen (Ik las 25 pesos) maar als je het station uitloopt, is 60 meter verderop een bushalte en daar komen om de haverklap bussen die allemaal stoppen bij de stadsmuur. Dichterbij kun je niet met bus komen. De bus kost 7 pesos. Er stap iemand in met gitaar en hij zingt een Mexicaans liedje. Klinkt erg gezellig. Hij gaat, na 2 liedjes, rond en verdiend zo zijn buskaartje ws weer snel terug….
Dan is het nog een 2 blokken rechtdoor, 2 links en ben ik er. Ik begin het te snappen. De kaart van Google maps snap ik nog steeds niet… Ik heb voor een wat luxer hotel gekozen en, ondanks dat ik zo vroeg ben, kan ik al in mijn kamer. 1 persoons maar groot genoeg en het ziet er allemaal erg netjes uit. Er is zelfs een strijkijzer wat heel goed uitkomt, ik wil een blouseje aan doen maar die is in een week tijd aardig in de kreukels geraakt…Nu niet meer. Ik keutel nog even wat door en ga daarna koop ontdekkingstocht. Als ik de hoek omloop, is daar een straat 59, die helemaal vol staat met tafeltjes en een groot/lang aaneengesloten terras is. Ziet er gezellig uit maar het is erg rustig.
Ik sjouw nog meer rond en raak wat teleurgesteld. Vind het minder leuk dan Valladolid. Hier staan auto’s geparkeerd in de straten (behalve dan in calle 59) wat, voor mij, het aanblik minder mooi maakt. In Valladolid had ik gelijk iets van: “hier kan ik wel een poosje vertoeven", nu denk ik: “ wat moet ik hier zolang doen?” en krijg spijt van de 3 nachten die ik geboekt heb. Ik informeer nog naar een toer naar Edzna, (ook een ruïne) die gaat 2x daags, zou een optie voor morgen kunnen zijn maar besluit nog niets. Even weet ik het niet zo goed. Ik wil hierna graag naar Bacalar maar dat is ook wat lastig met bus. Die gaat van hier uit alleen maar ’s avonds laat en dan kom ik er midden in de nacht aan, daar voel ik niet veel voor. Een andere optie is terug naar Merida en van daaruit naar Bacalar.
De accommodatie in Bacalar, Yak Lake Hostel, boek ik maar vast, die lijkt populair te zijn. Als ik dan probeer om, via de app, de bus te boeken met omweg via Merida, accepteerde die de creditkaart niet. Nu had ik tijdens mijn wandeling een bureautje gezien waar men bustickets verkoopt dus dan daar morgen maar heen. (Het busstation zelf ligt wat verder weg). Ik loop nog naar de markt die leuk is, er is ook veel buiten om het gebouw heen.
Na mezelf nog te goed gedaan te hebben aan een drankje, ga ik terug naar het hotel om wat warmere kleren aan te doen, het koelt aardig af. Op het bed ligt zelfs een dikker dekbed, dat lijkt me wel wat overdreven maar beter dan wakker worden van de kou wat ik afgelopen nachten had.
Ik vraag bij het hotel of ik mijn boeking kan wijzigen en geld terug: helaas pindakaas, had het al wel gedacht…Pech.
Als ik richting het plein loop, is daar een film aan het draaien die op een grote muur wordt geprojecteerd. Het is ook wat drukker en dus gezelliger. Tijdens mijn wandeling had ik een leuk restaurant gezien, het was er knap druk dus moet het wel goed zijn. Meende toch echt dat ie 1 blok om was maar als ik daar loop, zie ik geen restaurant meer. Dan maar terug naar Calle 59 om een hapje te eten.

24-01-2020
Een “off" dagje, denk ik eerst, ga niet veel doen dus start zeer rustig. Wil sowieso even naar kantoortje voor busticket maar meer kan ik niet bedenken. Dus daar ga ik voor op pad. Onderweg besluit ik om toch naar Edzna te gaan. Buskaartje is zo geregeld, tour niet…ik ben de enige tot dan toe en dan kan ik een privattour doen maar dat kost me het dubbele…ze schrijft mijn nummer op en als zich er nog iemand meldt, kan het wel. Niemand heeft zich schijnbaar gemeld….
Dan besluit ik om van de nood een deugd te maken en ga oude volkswagens kevers spotten. Er rijden er hier heel wat rond in allerlei staat, van enorme roestbakken tot “nette” auto en met de gekleurde gebouwen op de achtergrond vind ik dat wel leuke plaatjes. Ik wandel eerst een stukje langs de boulevard, later op een strategisch plekje. Het is wel bijzonder om te zien in welke staat de meeste auto’s rondrijden, soms enorme roestbakken die bijna uit elkaar vallen maar ik zag ook een rode Ferrari langs komen….
Ik bedenk ook dat ik wel vast kan gaan proberen om te pinnen. Heb het niet direct nodig maar beter te vroeg geld op zak dan te laat. Ik ben wat verbaasd als het zomaar in 1x lukt!
Doe nog een rondje volkswagens spotten en dan heb ik de missie volbracht.
Straks nog een hapje eten en boodschapjes doen voor morgen (hele dag in bus) en dan slapen!


  • 25 Januari 2020 - 14:18

    Yvonne :

    Leuk om te lezen .

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Mexico, Campeche

Mexico

“Zomaar”, ineens 4 weken vrij.... Midden in de winter.
Ik weet al snel dat ik die dus niet in het donkere, sombere Nederland ga doorbrengen maar wil de warmte en zon opzoeken!
Natuurlijk, in deze tijd van het jaar, is dat niet echt in de buurt. Ik denk aan Spanje maar dat blijkt toch niet helemaal “betrouwbaar”wbt zon en warmte en denk over paar dagen Abu Dhabi (nicht bezoeken) en dan door naar Thailand maar ondanks dat ik vorig jaar even in Thailand heb genoten, het er mooi vond is er, in mijn beleving, toch iets met dat woord: “Thailand”...ik word er niet echt vrolijk, enthousiast en blij van.
Dus op zoek naar een andere bestemming en al snel kom ik Mexico tegen. Dat klinkt me beter en fijner in de oren en na nog even paar dagen nadenken, voelt dat goed.
Ik heb wel weer zin om alleen te gaan.
Durfde even niet omdat alleen in Sulawesi rondtrekken zo enorm leuk was, 100% boven verwachtingen, dat ik het idee had dat het een volgende keer alleen maar tegen kon vallen.
Maar nu durf ik het weer aan!
Internet (toch handig al die reizigers die blogs schrijven) en Facebookgroepen helpen me weer met een plan maken. Het wordt Yucatan en ik boek de vlucht naar Cancun. Dat is dan geregeld.
Dan nog weer een keuze maken: ga ik met een auto rondrijden of met de bus. Wanneer ik om advies vraag zeggen degene die met auto zijn gegaan: “doen” en degene die met bus zijn gegaan: “doen” dus daar word ik niet echt wijzer van. De keuze is aan mij. Het openbaar vervoer schijnt enorm goed te zijn maar je bent wat afhankelijker. De auto geeft wat meer vrijheid maar ik kom verhalen tegen van zomaar wegblokkades, zomaar politie en moeten betalen en bovendien vind ik het idee om alleen in auto rond te rijden niet zo heel aantrekkelijk. Dus het wordt de bus en is het ergens handiger om een dag een auto te huren, dan kan dat alsnog. Ook rijden er collectivos. Ga ik dat ook weer ervaren. Ben benieuwd hoe.
De eerste accommodaties boek ik vast: Cancun, Valladodid en Merida. Daarna wil ik graag naar Campeche, San Christobal de Casas in de bergen ( das iets van 14 uur met nachtbus dus daar ga ik nog verder over denken) , Bacalar, Tulum eo en de laatste dagen nog op Isla Comuzel.
Ik heb de tijd aan mezelf dus ws ook weer volop de tijd om jullie op de hoogte te houden!

Recente Reisverslagen:

06 Februari 2020

Weer op Nederlandse bodem

05 Februari 2020

Isla Cozumel

01 Februari 2020

Tulum

28 Januari 2020

Bacalar

24 Januari 2020

Campeche
stevien

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 239
Totaal aantal bezoekers 40423

Voorgaande reizen:

14 Januari 2020 - 05 Februari 2020

Mexico

14 Oktober 2019 - 03 November 2019

Marokko

06 Oktober 2018 - 15 November 2018

India en Thailand

23 April 2018 - 27 April 2018

Effe weg: Milaan

09 Oktober 2017 - 06 November 2017

Sulawesi, snorkelen en nog eens snorkelen.... :-)

27 April 2017 - 19 Mei 2017

Bolivia en Peru

04 November 2016 - 05 December 2016

Reis 2016 Indonesie

11 November 2015 - 30 November 2015

Myanmar

30 November 2014 - 12 December 2014

hoogste, duurste, grootse van de wereld

09 November 2013 - 30 November 2013

De Vakantieman ...

23 September 2010 - 17 Oktober 2010

costa rica

13 November 2009 - 06 December 2009

dit gaat em worden

Landen bezocht: