Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van stevien - WaarBenJij.nu Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van stevien - WaarBenJij.nu

Bangkok

Door: Stevien

Blijf op de hoogte en volg stevien

01 November 2018 | Thailand, Bangkok

28 okt
Wanneer ik om 06.00 uur in Bangkok (DMK) aankom, (een tijdsverschil van 2 uur met Kolkata en er in het vliegtuig niet zo veel van slapen kwam, (vlucht van 2 uur en 20 minuten, kreeg nog een maaltijd aan boord, dacht met boeken al even dat er iets niet helemaal goed was gegaan...)) ben ik vlot door de douane en heb ik vlot mijn bagage. Ik doe het rustig aan omdat ik niet weet of ik al zo vroeg bij het hotel aan kan komen....
Ik pak de bus (A4) die me voor wel 50 bath, is ong € 1,10 bijna voor de deur van het hotel afzet.
Hier gaat het iets minder vlot: ik had nog een mail gestuurd of ik een early check in kon doen anders kon het niet eerder dan 14.00 uur. Het antwoord was nogal vaag: misschien wel, misschien niet...en als het kon, dan moest ik cash betalen. Ik begreep dat ik dan de early check in cash moest betalen maar nee....dat was niet het beleid....of je betaald nu alles en kunt er in of, als je met cc wilt betalen, dan wachten tot 14.00 uur... Dan maar even naar de atm die om de hoek zit... eigenlijk zit hier alles om de hoek...restaurants, 7eleven, massage, pharmacy en meer winkels.
De kamer is ok maar ik voel me niet ok, behoorlijk van slag door de nacht die ik zo'n beetje heb overgeslagen. Besluit uiteindelijk, na nog een tour voor morgen geboekt te hebben (zit ook op 10 meter afstand van hotel), dan maar om nog even een dutje te doen en daarna voel ik me wat beter en ik kijk even bij het zwembad. Ziet er leuk uit maar tis er ook ong vol. Er moet er nog 1 zijn maar die is "under construction".
Doe ook nog even een rondje om het blok en denk me hier vandaag verder wel te kunnen vermaken. Pak een biertje en eet een verrukkelijke Pad Thai, als ik het in Nederland ook zo voor elkaar kan krijgen....
Het verbaasd me wat voor mensen hier rondlopen, echt van alles wat, jong, oud, met en zonder kleine kinderen en je hoort alle talen. Sommigen schijnen nog niet te zijn onthaast, anderen wel weer. Wat een verschil met waar ik gister nog was in Kolkata. Het is weer even wennen. Het voelt een beetje als een super toerische plek (wat het ook in feite is...)
Dan ben ik helemaal munt en duik om half 9 mijn bed al in.

29 okt
Ik wordt om 4 uur wakker en heb het erg koud.... ben verbaasd, hoe kan het hier nu zo koud zijn? Doe de airco maar uit en gooi een handdoek extra over. Gelukkig val ik dan nog weer in slaap en word om 6 uur wakker van de wekker. Toch weer heel wat uurtjes gemaakt.
Het ontbijtbuffet is erg uitgebreid en ziet er goed uit!
Om 6.50 uur sta ik klaar om opgehaald te worden om naar de floating market van Damnoen te gaan en naar de Maeklong railway market in. Er is een Nederlands meisje die het ook gaat doen dus ik heb wat aanspraak.
Nu had ik al begrepen dat de floating market niet veel was maar ik kon het niet los van elkaar boeken. Dus nou ja, dan toch maar mee pakken...
Dat het geen "snelle jelle" zou zijn had ik dus wel verwacht maar dit was toch echt wel een super aanfluiting ipv een flaoting. Alleen maar toeristische winkeltjes met allemaal dezelfde koopwaar langs het water, nauwelijks bootjes met koopwaar, wel veel bootjes met toeristen... Niet heen gaan als het niet hoeft is mijn advies.
Maar goed, daar was ik ook niet vroeg mijn bed voor uit gegaan, wel voor de railway market en dat was dus erg grappig. Bijna op het spoor ligt dus de koopwaar onder de zeiltjes (tegen de zon) die aan stokken "bevestigd" zijn. De trein kondigt zich met geluidsignalen aan waardoor men de stokken oppakt en de zeiltjes "in elkaar" klapt. Soms wordt de waar aan de kant gezet maar dat wat echt op de grond ligt wordt afgedekt of niet.. de trein gaat stapvoets over het spoor dwars door de markt.
Heel bijzonder en leuk maar ook best snel weer voorbij. De trein gaat 3x per dag door de markt.
Dan nog weer anderhalf uur terug in luxe busje, ik voorin, naar Bangkok. Wegen zijn uitstekend en ik zie eigenlijk maar weinig "gekkigheid".
Ik neem een lunch en verblijf even op kamer om af te koelen. Het is aardig warm. Als ik de straat weer op ga, wil ik eigenlijk kijken voor wat kleding maar kan niet vinden wat ik zoek terwijl het vanmorgen overal te zien/te koop was...pech... ik loop nog wat meer rond en kom ineens oog in oog te staan met een grote gouden stoepa. Het is de Wat Bowonniwetwiharn Ratchaworawiharn. Het lukt mij met geen mogelijkheid om het uit te spreken maar hij is wel erg mooi. Ze sluiten net alle deuren en ramen als ik er aan kom maar ik kan nog net een glimp meepakken van een grotere gouden Budda.
Ik moet ook in de buurt zijn van de bekende/beruchte Khoa San Road en als ik er kom, is het er vrij rustig.
Ik heb het idee dat de politie ook een oogje in het zeil houdt en er geen illegale praktijken op na worden gehouden en dat ik eigenlijk te vroeg ben. Ben er achter dat het hier 's avonds pas echt begint te leven, dan komen er nog meer mensen de straat op.
Als ik bij het hotel zit, realiseer ik me pas echt waar ik op deze aardbol ben: zit zomaar in hartje Bangkok, toch wel bijzonder.
Ik eet weer Pad Thai maar deze is lang niet zo lekker...helaas.
Het is nog wel erg warm, zo'n 30 graden en na een fijne douche waardoor ik me weer schoon voel, ga ik maar eens slapen.
Morgen komt mijn "travelbuddy" voor de komende dikke 2 weken en ik heb er zin in!

30 okt
Ook mijn darmen vonden de Pad Thai van gisteravond niet zo lekker en het wil er zo snel mogelijk uit mijn lijf....word er midden in de nacht wakker van.... na 3x naar de wc geweest te zijn, ben ik wel ong leeg...kan haast niet anders. Voel me verder niet echt beroerd. Neem maar een zeer verantwoord ontbijtje en klungel wat de ochtend door totdat Ton komt.
Na zijn installatie boeken we voor morgen een fietstocht en gaan we even lunchen.
Daarna aan de wandel. Weer een stukje van Bangkok ontdekken. We zijn al vrij snel bij de brede Chao Phraya rivier waar oa de klongs je naar de andere kant kunnen brengen maar dat doen we niet. Er is ook een prachtige brug: Rama VIII. In de verte doet die wel wat aan de Erasmus brug in Rotjeknor denken. We wandelen nog langs de Phra Sumen fort, een fort wat in 1783 is gebouwd ter verdediging van een evt invasie vanaf de rivier. De dikke muren zie je nog op diverse plekken te voor schijn komen. We lopen nog wat verder en zijn dan ook zo weer bij het hotel. Zo heel groot blijkt dit deel van het centrum van Bangkok dan ook weer niet te zijn. Lopend kom je een heel eind.
We zijn toe aan een biertje die prima smaakt en daarna nemen we nog even een duik in het zwembad.
De avond brengen we eerst door op Khoa San Road, nu is er meer leven in de brouwerij. Wel is echt alles op de toerist afgestemd en zie je ook hier niets typisch wat een stad eigen maakt behalve dan de enorme hoeveelheid streetfood kraampjes.
Ik hoefde de rest van de dag niet naarstig op zoek naar een toilet...

31 okt
Beiden zijn we relatief vroeg wakker. Omdat we om 11.50 uur een afspraak hebben staan om opgehaald te worden voor de fietstocht, doen we het rustig aan. Op de kamer is het koel door de airco en een van de weinig plekken waar het ongeveer stil is. Zodra je naar buiten loopt is het warm en er is altijd geluid.
We worden dus om 11.50 met de taxi opgehaald en gaan naar een ander deel van de stad waar Co van Kessel is gevestigd.
Ons klusje van 10 mensen is al snel compleet en we stappen op de fiets. Er gaan 2 mensen van Co mee, eentje vooraan en eentje achteraan.
We fietsen niet op de grote weg maar over/door allerlei superkleine steegjes van ong een meter breed met soms een haakse bocht en soms wat tegenliggers. Het is soms dus wat manoeuvreren en balanceren want het tempo ligt ook vrij laag (kan ook niet anders). We fietsen eerst door een wijk waar enorm veel grote motorblokken liggen. Dan manoeuvreren we ons door China town om vervolgens de rivier over te steken. Ondertussen passeren we diverse tempels en blijven we door de smalle straatjes gaan.
Aan de andere kant van de rivier ligt Wat Kalayanamit Varamahavihara. Hier is de hoogste zittende gouden buddha van Bangkok gevestigd. Het is enorm groot en de monniken waren erg druk bezig om hem op te poetsen, zo kon je goed zien hoe groot ie is, omdat er over 2 dagen een feest is waarbij de koning (of leden van het koninklijke huis) ook aanwezig zijn. Het geld wat het afgelopen jaar is ingezameld, wordt dan overgedragen aan de monikken zodat ze oa weer onderhoud aan de tempel kunnen verrichten en ander goed werk kunnen doen.
We fietsen daarna nog wat verder en op een gegeven moment stappen we over in een klong en varen een best stuk naar het westelijke deel van de stad en zie je weer een heel andere kant van Bangkok. Houten huisjes op palen met een paar vierkante meter om op te leven. In het betere deel staan dan weer kasten van huizen.
Na weer van de boot afgestapt te zijn, zitten we vrij snel in een groen landbouwgebied met vooral bananen.
Als we terug zijn in de stad, krijgen we nog een heerlijke warme maaltijd aangeboden langs 1 van de vele wateren. Vervolgens stappen we, na 5 minuten fietsen, weer in een klong en die vaart met een rotgang (lekker windje) weer richting het beginpunt van de fietstocht alwaar we weer een ander deel van de stad zien, de wat chiquere buurt waarvan ik wat meer herken tijdens de voorbereiding van Thailand.
Het is inmiddels 18.00 en we pakken een grab naar het hotel. Daar nuttigen we de nodige biertjes en hebben een leuk gesprek waardoor het zo weer laat is...

Zoo, nu zijn we weer bij de tijd met de verslagen....

  • 01 November 2018 - 06:04

    Attie:

    Hoi Stevien,

    Alweer een vliegtuigervaring rijker en een stukje verder op je reis.
    Ik las je verslag en dacht even: “hè hoe zit dat nou?” maar je wordt misschien wat vermoeid en beverig en hebt daardoor 3 x op verzenden gedrukt. Hihi.
    Het laatste gedeelte is al weer aangebroken maar dat zal ik niet hardop schrijven. Dat vliegt
    altijd om. Zal weer heel anders worden.
    Geniet er nog!
    Groetjes Attie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Bangkok

India en Thailand

Ik gaat weer op pad....weer een klein stukje van deze aardbol ontdekken

Recente Reisverslagen:

11 November 2018

Eindbestemming bereikt

07 November 2018

Einde in zicht

03 November 2018

Foutje hersteld

01 November 2018

Bangkok

30 Oktober 2018

Eilandhoppen
stevien

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 243
Totaal aantal bezoekers 40477

Voorgaande reizen:

14 Januari 2020 - 05 Februari 2020

Mexico

14 Oktober 2019 - 03 November 2019

Marokko

06 Oktober 2018 - 15 November 2018

India en Thailand

23 April 2018 - 27 April 2018

Effe weg: Milaan

09 Oktober 2017 - 06 November 2017

Sulawesi, snorkelen en nog eens snorkelen.... :-)

27 April 2017 - 19 Mei 2017

Bolivia en Peru

04 November 2016 - 05 December 2016

Reis 2016 Indonesie

11 November 2015 - 30 November 2015

Myanmar

30 November 2014 - 12 December 2014

hoogste, duurste, grootse van de wereld

09 November 2013 - 30 November 2013

De Vakantieman ...

23 September 2010 - 17 Oktober 2010

costa rica

13 November 2009 - 06 December 2009

dit gaat em worden

Landen bezocht: