Eilandhoppen - Reisverslag uit Calcutta, India van stevien - WaarBenJij.nu Eilandhoppen - Reisverslag uit Calcutta, India van stevien - WaarBenJij.nu

Eilandhoppen

Door: Stevien

Blijf op de hoogte en volg stevien

30 Oktober 2018 | India, Calcutta

23 okt
Op tijd wakker. Ik zet maar eens een kopje koffie voor mezelf en ga buiten op de veranda zitten. Er is een strak blauwe lucht en ik ben omringt door hoge palmbomen. Goed begin van den dag dus en ook op tijd wakker om mee te gaan naar Elephant Beach.
We worden opgehaald en gaan naar de haven vanwaar de boot vertrekt. We zijn niet de enigen. Het strand staat vol met mensen en het water ligt vol met bootjes die je er naar toe brengen hoewel je er ook over land kan komen wat ws ook nog velen doen. Maar met een bootje is natuurlijk veel leuker!
Als we bij het juiste strand aankomen, is het even wennen en vraag je je af wat er gaande is. Veel mensen die er, op een relatief klein stukje "strand/bos", rond lopen/zitten. Het lijkt een nogal commercieel gedoetje. We zijn de enige blanken en lopen er, in hun ogen, nogal vreemd bij in onze badpakken/bikini's. De Indiërs houden vooral veel kleding aan.
Eerder kon je er ook olifanten zien zwemmen maar dat gebeurd niet meer, de olifant leeft niet meer en da's maar goed ook heb ik al gedacht: je moet er toch niet aan denken dat zo'n 500 man/vrouw met 1 olifant willen zwemmen...
We moeten er kunnen snorkelen maar da's echt wel weer bijzonder hoe ze dat aanpakken...Er is een bepaald deel afgezet waar je mag snorkelen. Het is niet helemaal de bedoeling dat je alleen het water in gaat, als je de snorkeluitzet hebt ontvangen, krijg je er ook nog een zwemband bij en je gaat , onder begeleiding van een "instructeur", het water in. Dan ga je in kolone naar het deel waar je kunt snorkelen.
Dat is niet helemaal het idee zoals wij dat voor ogen hadden, wij kunnen wél zwemmen en zelf snorkelen...dat doen we dan ook maar ik heb me nog niet zo heel vaak zo bekeken gevoeld.
De onderwaterwereld is hier wel leuk maar zeker niet super. Ben op mooiere plekken geweest... Als we uitgesnorkeld zijn, gaan we naar de plek waar we liggen, wandelen nog een stukje langs het strand wat erg mooi is en waar de massa niet komt. En dan is het ook zo weer tijd om te vertrekken want ook hier geldt: maximaal 3 uur. De zon heeft flink zijn best gedaan dus het is ook wel goed om te gaan, je zou levendig verbranden.
Voor vanmiddag staat beach no 7, Radhanagar Beach, op het programma. Het gaat behoorlijk regenen maar omdat Time Magazine dit strand al eens heeft benoemd tot het mooiste strand van Azië, willen we hoe dan ook, er toch graag heen.
We twijfelen of we regenkleding mee zullen nemen maar dat voelt toch wel erg vreemd: regen kleding aan terwijl je naar het strand gaat...natter dan nat kun je niet worden en het is niet koud.
Tegen de tijd dat we bij het strand zijn, zit het ons mee: het is droog en langzaam trekt de lucht weer open. En het is idd een prachtig strand, lang, breed wit zand, turkoise zee, witte golven en op een klein gedeelte weer honderden Indiërs, in kleding, in het water.
Wij verblijven er een uur en maken de nodige foto's. Een aantal mensen hebben nu de springtechniek ook onder de knie...
Dan laten we ons even afzetten bij een tentje waar men free Wi-Fi heeft. Even weer contact met de bijna andere kant van deze aardbol, even laten weten dat alles ok is na lange tijd "radiostilte". Wil je echt van alles en iedereen afgesloten zijn, kun je het beste hier heen gaan: Internet is nog vaak "under construction".....
's Avonds eten we nog weer Something Different want we zien verder niets wat zo leuk is als daar.

24 okt
Ook nu niet zo heel vroeg op, om 10 uur vertrekken we met de boot van Havelock naar Neil eiland. Nog geen uur varen in de luxe boot. Wel is het bloedheet en als we bij het hotel aankomen is de kamer niet helemaal wat we er ons van hadden voorgesteld en zit er nogal een verschil in kamers. De ene kant heeft balkon met, door de palmbomen heen, uitzicht op zee met het geluid van de golven, de andere kant heeft geen balkon, kamers zijn minder en geen uitzicht. We krijgen eerst slechte kamer zoals een aantal anderen, reisleidster heeft mooie kamer en wil die wel afstaan. Door loting hebben wij de hoofdprijs! Blij mee, lullig voor anderen...
Als we bij het hotel willen lunchen, duurt het meer dan een uur voor we wat krijgen. Geduld wordt op de proef gesteld....
Om 14.30 kunnen we naar een Naturel Brige. We denken allemaal dat het een strand is (dat er beach werd gezegd) maar dat blijkt het niet helemaal te kloppen. Bij laag water kun je over koraal lopen, wat een kunst op zich is. Het is helemaal stuk is gegaan als gevolg van de tsunami in 2004. Men heeft hier toen ook behoorlijk wat schade opgelopen. Als je dan een stukje hebt gelopen en je komt de bocht om, zie je een stuk rots staan met wat gaten erin en bovenop begroeid. Dat wat is blijven staan, iets verderop nog een stuk. Wel mooi.
Het is eerst bloedheet en je loopt in de volle zon en als je dan een beetje aan het balanceren bent, begint het ineens te regenen. Eerst is het wel lekker maar op een gegeven moment gaat het er wel behoorlijk hard op. Iedereen dus kletsnat.
En het is dé toeristische attractie van het eiland waar je, door eb en vloed, maar beperkte tijd terecht kunt dus idioot druk...
Terug bij het hotel blijkt dat ook hier geen alcohol te verkrijgen is, ook niet "stiekem"... wel op een andere plek 15 minuten verderop lopen. We hangen dus wat, vervelen ons een beetje, ik ben erg moe en besluiten toch even naar die plek te gaan waar ws ook wel wat kunnen eten.
Het is een mooi Resort en het wordt toch nog weer gezellig. Het eten is er erg lekker.

25 t/m 27 okt
Een dag waarop niets hoefde en dat hebben we dan ook maar gedaan. Begonnen met maar eens wat bijslapen en ik heb een nacht van 11 uur gemaakt...Natuurlijk waren we te laat voor ontbijt maar ze hadden nog "wat goed te maken" van gister dus was het geen probleem en het kwam erg vlot. Dat viel weer mee. Daarna maar verder met niets doen, keutelen en tijd om nog wat verslagjes bij te schrijven. Ook liggen we nog even aan het strand maar op het balkon is het net zo goed toeven dus verhuizen we maar weer...
Rond half 4 begint het te regenen, we zouden even naar het eindpunt van het eiland lopen maar dat pas later gedaan. Dat was wel een heel erg mooi plekje en als de zon schijnt, schijnt er een prachtige zonsondergang te kunnen zijn maar de zon was er niet...
's Avonds nog weer met een stel lekker gegeten en dan alweer bedtijd.

26 okt is een reis dag. We gaan weer terug naar Kolkata. Vertrek om 9.00 uur. Eerst met de boot en ook daar heb ik nog weer een dutje gedaan. We komen op tijd in Port Blair en vervolgen de route met het vliegtuig. Eind van de middag zijn we bij het hotel waar we een week eerder ook waren.

27 okt Kolkata ontdekken.
Wat een leuke stad! Er was een bustour georganiseerd waardoor we bij diverse highlights kwamen. Zeer divers: van Johns church, naar de flowermarket waar je werkelijk je ogen uitkijkt van alle bedrijvigheid en enorm veel respect krijgt voor de zware arbeid die er verricht wordt. Van daar naar de rivier waar alle mannen zich wassen en waar je een mooi zicht hebt op de 2 na drukste brug van de wereld. Wat een verkeer maar toch is het niet een hele puinhoop dat verkeer. Veel is eenrichtingsverkeer dus iedereen gaat dezelfde kant op. Wel begeeft zich al het verkeer wat er bestaat kris kras door elkaar, op diezelfde weg. Gebouwen zijn erg oud en vies met nog de vele Engelse invloeden zichbaar. We rijden ook nog over de brug.
Daarna gaan we naar een buurt waar allerlei poppen van stro worden gemaakt en vervolgens worden ingewreven met klei (3 lagen) en daarna worden geverfd. Allemaal ter voorbereiding van een festival wat er aan komt.
Veel is per wijk ingedeeld. We komen bv ook nog bij een wijk waar men alleen maar boeken verkoopt. Daar is ook een prachtig oud Indian koffiehuis waar we de lunch hebben genuttigd. Geweldig gebouw wat je op die plek niet zou verwachten! We gaan nog naar het huis van moeder Theresa en als laatste bezoeken we nog het Victoria Memorial. Prachtig gebouw van marmer waar een verhaal van Queen Victoria achter ligt.
Uiteindelijk zijn we rond 4 uur weer bij het hotel. Kolkata heeft me blij verrast. Wist niet zo goed wat ik er van verwachten kon maar ik hou wel van die chaos, van eigenlijk niet goed weten wat je nu allemaal ziet en eigenlijk wel een uur op 1 plek kunt blijven om het allemaal te bevatten.
Ik heb nog een laatste biertje gedronken en heb even een dutje gedaan voor ik aan het volgende hoofdstuk begin van deze reis.
Ik word, door taxi, opgehaald en netjes afgezet bij het vliegveld. De gids loopt nog even met me mee om de juiste aanwijzingen te geven en dat was wel prettig want ik kwam er bijna niet in omdat mijn naam nog niet goed op ticket zou stond en een mail zomaar verdween... maar het ging goed mede dankzij de gids.
Daarna ging het inchecken voor de vlucht naar Bangkok zonder problemen, was alleen wel heeeeel erg vroeg...2 uur te. Maar ja, beter te vroeg dan te laat denk ik dan maar...

• 31 Oktober 2018 - 13:39

Bea:

Geweldig verhaal. Laat het bundelen zou een geweldig boek zijn op naar je volgend verslag.