Ik weet het niet meer.... - Reisverslag uit Puri, India van stevien - WaarBenJij.nu Ik weet het niet meer.... - Reisverslag uit Puri, India van stevien - WaarBenJij.nu

Ik weet het niet meer....

Door: Stevien

Blijf op de hoogte en volg stevien

15 Oktober 2018 | India, Puri

Nou mensen, ben meer dan een week onderweg, geen idee waar ik nu precies ben geweest, weet het wel ongeveer.... misschien komt er nog wel een moment om het precies uit te zoeken.
Het is vooral heel veel reizen hoewel we ook 4 dagen op eenzelfde plek zijn geweest maar daar was dan weer geen Wi-Fi beschikbaar. Wel geprobeerd om een soort verslag bij te houden maar ik "mis" ook nog wel een deel.... maar dat wat ik heb beschreven volgt hieronder. We zijn inmiddels alweer een nachttrein verder en zijn nu in Puri waar we wat tijd voor ons zelf hadden en wat heerlijk was. Morgen vertrekken we weer vroeg richting Kolkota om de volgende dag weer vroeg richting, jawel, daar waarvoor we vooral gingen de Andamaneilanden!
Maar hieronder dus verslag van aantal vorige dagen.

India
6 okt
Ik sta al enorm vroeg op om de trein naar Schiphol te nemen. Gelukkig weer iemand die me even naar Apeldoorn brengt. Op Schiphol duurt het inchecken en door douane al met al ong een uur.
Ik vlieg met Jet Airways eerst naar Mumbai, heb daar 3 uur de tijd voor ik nog doorvlieg naar Hyderabad. Controle om het land in te mogen viel me erg mee, had het veel strenger verwacht. Je moet je eigen bagage wel even ophalen en mee door de controles maar ook dat ging makkelijk. Bij domestic flights weer inleveren. Mumbai heeft een erg mooi en schoon vliegveld. Ook al was het midden in de nacht, de meeste winkels waren open. De weg wees zich vanzelf. Toen we mochten boarden om naar Hyredabad te gaan, stapten we in een bus. Nu gebeurd dat wel vaker en brengt de bus je naar het vliegtuig maar deze bus bleef maar rijden...Het was 6 km werd me verteld... ik was blij dat ik die 6 km niet hoefde te lopen.
In Hyderabad zou ik opgehaald worden en ook dat verliep weer prima: ze kwamen me met 2 man sterk ophalen, een chauffeur en iemand van de security van het hotel...
Ze hadden er al vanaf 4.10 gestaan en ik kreeg als 1 van de laatste mijn bagage weer in handen...
Het ziet er nog steeds schoon uit maar wat me opvalt is het getoeter. Ahhhh, ja das waar, dat doen ze in Azië. ... met een 3 kwartier ben ik bij het hotel en duik, direkt mijn bed in. Heb tijdens de vlucht niet zo heel veel geslapen terwijl het inmiddels al vroeg in de ochtend 7 okt is. Dat slapen gaat me wel goed af. Rond 10 uur plaatselijke tijd word ik weer wakker en ga me douchen, de groep kan ongeveer arriveren. Het hotel ziet er schoon uit, valt me niets van tegen.
Net als ik naar beneden wil gaan, zie ik ze aan komen. Ze checken in en we vertrekken daarna direkt met de bus. Eerst naar een heel oud en mooi fort: Golconda. Het is er behoorlijk druk, zondag en de temperatuur is best hoog...maar het is er wel mooi. Daarna gaan we door naar de tombes van Qutub Sushi. Heel erg mooie enorme tombes waar verschillende koningen liggen begraven.
Als laatste doen we nog een van de grootste moskeeën in India aan, de Makkah Masjid. De centrale boog is gebouwd met stenen uit Mekka.
Hyredabad is een niet zo overzichtelijke stad. Behalve dat wat we hebben bezocht, vond ik het geen mooie, leuke stad. Zou er niet alleen rond willen lopen. Iedereen lijkt alles op straat te gooien, het is er lawaaierig en er is weinig groen. Verkeer zou ws links moeten rijden maar het rijdt aan alle kanten van de weg en er wordt zowel links als rechts ingehaald vergezeld met een hoop getoeter.
's Avonds eten we nog bij het hotel en iedereen vertrekt vroeg naar bed.

8 okt.
Het is erg vroeg opstaan want we hebben een vlucht naar Vishakhapatnam, zo'n 600 km verderop. Ook dit loopt ongeveer vlekkeloos. Iemand had nog rum bij zich in de handbagage (gekocht op schiphol) en dat was toch wel een probleem. Ze had 2 halve liters waarvan 1 aangebroken. Deze moest helaas achter blijven, de gesaelde mocht nog mee... In de gewone bagage had het wel gekund...
Als we in Vishak (zo mag je het afkorten) aankomen, voel je gelijk een hele andere sfeer. Het is er opvallend schoon en groen, helemaal in vergelijking met Hyderabad. Het lijkt allemaal ook wat overzichtelijker. Hier lijken er wel enige verkeersregels te gelden.
Na ingecheckt te hebben in het Keys hotel (ook deze is netjes en schoon) vertrekken we met de bus naar de Seemanchalam tempel. Vele Hindoes uit India gaan er heen maar als wij er komen, is het er vrij rustig. Dat is wel prettig maar ik ben op eerdere reizen meer onder de indruk geweest van een tempel.
Toen we de tempel in konden, en nog velen met ons, kregen we "voorrang", geen idee waarom, ws omdat er nog niet zo heel veel toeristen komen en men ons als gasten wil onthalen. We krijgen nog een rode stip, wat water (wat we maar niet drinken) en zien in de verte nog iets wat te vereren is maar we hebben eigenlijk geen idee wat het nu precies is. Op andere plekken doet men nog diverse rituelen.

Nadat we uitgekeken zijn, stappen we weer in de bus en gaan nog naar een plek waar er mooi uitzicht is op de kustlijn. Het is goed weer maar net niet helder genoeg. We vermaken ons met heel veel selfies door de Indiërs. Bijna iedereen vraagt hier om een selfie. We zijn op zichzelf al een atraktie....Wij maken veel foto's van de mensen hier, zij van ons....
Als we terug zijn bij het hotel kunnen we daar eten. Dit gaat niet geheel vlekkeloos... op zich gaat de bestelling wel goed (we zijn met 4 mensen) maar het duurt erg lang voor we het eten krijgen. Het smaakt prima maar als we dan apart willen afrekenen wordt dat toch wel heel lastig. Er zijn wel 5 personen die zich er druk om maken maar het resultaat blijft 0,0. Uiteindelijk komt er iemand van de keuken bij en die begrijpt wat we willen en rekent het uit. Als er dan nog wat wisselgeld terug moet komen, is dat ook wel heel erg lastig en duurt het erg lang. Geduld wordt op de proef gesteld. Uiteindelijk komt het dan nog goed.
Astrid en ik willen nog even de stad in, lijkt ons leuk om het straatleven te bekijken. We zijn met de bus langs een shopping mall gereden met prachtige etalages en willen dat wel graag van binnen zien. Het lijkt een enorme winkel. Eerst lijken we niet goed te lopen, willen we met tuktuk maar die schijnt niet te begrijpen waar we heen willen. Gaan we maar terug, winkeltjes sluiten ook maar als we dan bij het hotel komen, lijkt er in een andere straat meer leven in de brouwerij te zijn. Daar gaan we dan nog in en dan zijn we zo bij de bewuste shopping mall. Als we binnen zijn, blijkt dat de buitenkant heel veel mooier is dan de binnenkant en al helemaal niet groot... je kunt er allerlei stoffen kopen....
We gaan dan maar weer terug naar hotel en duiken het bed in. Morgen is het nog vroeger dag....

9 okt
We staan om 5.15 uur op want moeten met de trein van 7.00 uur richting Desia. Ik verheug me op deze treinrit, hou er wel van. We zijn ruim op tijd op het station en zien weer vele mooie mensen. De trein is zoals je dat van plaatjes kent, oud en wat vies maar dat maakt niet uit. Het is ook niet zo heel druk en we vinden al snel onze gereserveerde plaatsen.
De rit naar Desia is echt prachtig. We komen in een groene regio, valleien met bergen op de achtergrond, dorpjes en verscheidene rijstvelden en weer prachtige mensen op de stations die we passeerden.
Het is nog een gedoe als we op de plek van bestemming zijn. De trein stopt er 1 minuut en we moeten er dan allemaal uit, incl bagage.... we verdelen ons over 2 uitgangen maar het blijkt dat die verdeling niet helemaal gelijk is gegaan... daarnaast is het perron ook niet geheel gelijkvloers.... we moeten bijna een meter naar beneden springen. Als dan de laatste 2 (Astrid en ik) er nog uit moeten, begint de trein alweer te rijden... er wordt veel geschreeuwd, Astrid springt er met behulp van medereizigers uit en tegen de tijd dat ik er uit kan springen, staat de trein weer stil...pfff... dat ging niet helemaal van een leien dakje...
We worden opgewacht door 4 jeeps en het duurt nog iets van een uur voor we op de plaats van bestemming zijn maar rijden door een prachtig groen landschap. De wegen zijn prima, niets mis mee.
Als we bij de ecolodge aankomen is er een warm ontvangst. We krijgen te eten en de gids vraagt of er iemand bier wil.... ik begon al te denken dat het een alcoholvrije vakantie zou worden en had het hier helemaal niet verwacht... Je ziet hier ook niemand roken op straat. Later kom ik er achter dat dat verboden is en je een flinke geldboete kunt krijgen....
De ecolodge is zeer rustgevend en voor het eerst krijg ik iets van aarden hier. De 1e dagen veel onderweg geweest en nu wat rust. We blijven hier ook 4 nachten. Voor de liefhebbers was er nog de mogelijkheid om naar de week markt in de buurt te gaan maar ik hield het even voor gezien.
We overnachten hier in een tent. Ik had er een iets ander beeld bij, meer autentiek, meer bijzonder maar het bleken gewone, grote tenten te zijn met achter elke tent een gewone doucheruimte en wc. Nog nieuw en niet alles werkte en was compleet. Geen warm water maar ze brengen je, op verzoek, een emmer warm water en daarmee kun je je dan wassen.

We zijn relatief vroeg gaan slapen.

10 okt
Heerlijk geslapen en een lange nacht gemaakt, we hoefden ook niet zo vroeg te ontbijten. Beetje bijgekomen dus. Heb nu ook echt het gevoel dat ik op vakantie ben.
We krijgen weer een prima ontbijt, het is met toast, koffie, thee, een soort pannenkoek en een soort yoghurt wat we gewoon op aten maar waarvan het de bedoeling was dat je daar de pannenkoek in doopten.... je moet het maar weten...
Dan vertrekken we weer met de jeeps het mooie land in. Het is ook hier erg groen en wat heuvelachtig. We zien prachtige plaatjes langs de kant van de weg. Vrouwen zijn kleurig gekleed en dragen van alles op hun hoofd. Kuddes vee komen/lopen langs de weg, zowel geiten, schapen als rundvee. Weer een heel ander gebied dan de steden die we gezien hebben. Ik hou er wel van.
Als we in een dorp zijn om water te kopen, verdwijnt de gids ineens. Niemand weet waar hij is en blijft zeker een uur weg.
Als hij terug komt, verteld hij dat de politie hem in de kraag had gepakt en had ondervraagd wat wij kwamen doen, ze wilden geld zien maar omdat de papieren in orde waren, er toestemming was voor ons bezoek, heeft hij niet toegegeven om smeergeld te betalen.... we waren zeker een uur verder voor hij weer tevoorschijn kwam...
Uiteindelijk doorgereden naar batrish singhasan. Hier wonen een van de vele stammen die hier in de regio wonen. Er was markt en het was geweldig om te zien. Enorm kleurrijk door de kleding van de vrouwen en ze dragen verschillende sieraden door hun neus (2 of 3 ringen) en oren waarmee de rang wordt aangeduid. De koopwaar wordt aangeboden door het op een gekleurd zeiltje op de grond te leggen en soms waren er wat palen en een dak van zeil waar men onder zat. Ieder zijn eigen 2 vierkante meter.
Wij waren net zo'n bezienwaardigheid voor hen als zij voor ons. Vond het echt weer een andere markt dan wat ik elders in Azië heb gezien, heel andere mensen en erg mooi!
Door het oponthoud van de politie en het best wel een eind rijden, waren we vrij laat terug voor de lunch. We zouden nog naar een waterval gaan maar het was inmiddels al zo laat dat we daar niet zoveel zin meer in hadden. Dus even lekker niets doen en bij de tent zitten. Tijd om mijn verhaal wat bij te schrijven.
We hebben hier geen internet....

11 okt
Het regent en waait afgelopen nacht behoorlijk. Het is een restant van een cycloon wat naar het westen het land is ingetrokken. Wij zitten gelukkig voldoende ten zuiden dat we er relatief weinig last van hebben: wat wind en regen.
Heel vroeg hoeven we niet op te staan, 8.15 uur ontbijt en daarna vertrekken naar een andere markt van een andere stam: Bonda stam. Deze is wat minder ver rijden. Dit keer "deuren" dicht van de oude jeep want het regent dus nog steeds.
Het bijzondere is dat deze stam een kilometer of 15-20 vanuit de bergen, op hun blote voeten, komen wandelen. De vrouwen zijn bijzonder gekleed: kralen om hun kale hoofd, de haren worden geofferd, een aantal ijzeren ringen om de nek en als er een bronzen kleur tussen zit, dan is de vrouw getrouwd. Daarnaast ook nog heel veel kettingen van kralen/munten/schelpen tot op hun heupen. Om de lendenen dragen ze een doek.
De markt ligt net buiten het dorp. In het dorp lopen nog een aantal vrouwen van een andere stam. Deze vrouwen hebben enorme ringen als oorbel, ook bovenin het oor en dragen 2 grote nekringen van elk 3,5 kg. De kralen zijn dan iets minder.
De stammen leven niet altijd in vrede en het leger was duidelijk aanwezig met grote kalasjnikovs. Om de 50 meter stond er een soldaat.
Op de terugweg maken we nog een stop bij de Duduma waterval. Een enorm mooie waterval waar het water naar beneden dondert.
We krijgen bij de lodge weer een heerlijke lunch aangeboden. De bedoeling was om vanmiddag ook nog naar een dorp te gaan maar omdat het nog steeds regent, mensen ws niet op straat zullen zijn, wordt er besloten om niet op pad te gaan. We praten nog wat met elkaar, gaan nog even naar de tent om later op den avond nog een diner te nuttigen.
Al met al een rustige dag, beetje pech met de regen maar wel ok.

Vrijdag 12 okt
Ook vandaag weer een rustig begin van de dag. Het is de hele nacht droog geweest maar vanmorgen is er toch weer een bui. We horen verhalen over het geluk wat we hebben gehad ivm cycloon. Het schijnt dat het bij Puri echt wel dramatisch is geweest, wegen afgesloten en enorm veel wind. Later deze reis, gaan we er nog heen en de verwachting is dat het dan allemaal weer ok is.
Vandaag staat er een wandeling op het programma. Het spettert nog iets maar bijna niet noemenswaardig. Wel bewolkt maar temperatuur ok.
Het is een mooie wandeling van ong 15 km door de rijstvelden, heuvels en dorpjes in de omgeving. Mooi en we waren wel toe aan wat beweging.
Tegen de tijd dat we terug zijn, is de lunch weer klaar en lekker.
We praten nog wat met de gids en hij verteld dat je hier niet zomaar mag komen. Je hebt echt permissie van de regering en van de districthoofd nodig. Dus als je denkt: ik pak mijn spullen en de trein en ga even naar hier zonder de toestemming, kom je geheid in de problemen en staat je zelfs een gevangenisstraf te wachten.
De rest van de middagje hebben we voor ons zelf, er is niet zo heel veel te doen maar het is ok. Tegen 5 uur komen de mensen uit het naburige dorp nog een dansvoorstelling geven en daarna gaan we voor de "happy hour"...
Alcohol mag niet altijd, is ook niet altijd overal te verkrijgen maar iedereen weet wel waar je het wel kunt kopen dus als je het wilt, staat iedereen klaar om het te halen......

• 15 Oktober 2018 - 16:09

Meike:

Hé Stevien!
    Wat leuk weer mee te lezen met je avonturen!
    Laat ik nou weten dat je Paratha (pannekoek) met curd hebt gegeten... Komen mijn "vlogjes" toch nog van pas haha.
    Geniet van al het moois!!!
    Groetjes Meike

• 17 Oktober 2018 - 02:05

Sylvia En Ad:

Hoi Stevien,
    Alweer een prachtig verhaal, we genieten er volop van. Je maakt ook wel van alles mee zo te lezen.
    De foto's zien er ook mooi uit. Ik moet nog even de namen googelen van alle bezienswaardigheden dat maakt nog leuker.
    Wij zitten weer 10 dagen in Vlissingen.
    Groetjes van ons en nog veel plezier

• 17 Oktober 2018 - 16:23

Attie:

Hoi Stevien,
    Dat duurde effe zeg, dat je eerste verslag verscheen. Op de gekste plekken internet, maar op net zulke gekke plekken ook weer niet. Je leert er wel mee leven en dat maakt reizen in andere culturen ook wel weer heel leuk. Net als het wel of niet hebben van een lekkere douche.
    Mooie dingen en vooral mooie mensen in India zo te lezen. Gelukkig valt de troep zo nu en dan mee. Je geniet weer met volle teugen en blijf dat vooral doen.
    Prettige voortzetting en groetjes van
    Attie