Machu Picchu - Reisverslag uit Cuzco, Peru van stevien - WaarBenJij.nu Machu Picchu - Reisverslag uit Cuzco, Peru van stevien - WaarBenJij.nu

Machu Picchu

Door: Stevien

Blijf op de hoogte en volg stevien

17 Mei 2017 | Peru, Cuzco

Dit wordt ws het laatste verslagje van deze reis.
Ik was bij de 1e dag in Cusco gebleven. De 3 nachten dat we daar waren allen 3 super slecht geslapen. Het hotel zit nl naast het politiebureau en we hadden een kamer aan de weg. Behalve het geluid van de straat, vond de politie het nodig om de halve nacht door, geregeld, een 5 tonige hoorn te laten horen. Het nut ervan ontging me totaal maar hield me wel uit de slaap....
Terwijl "de groep" op zaterdag naar de heilige vallei van de Inca's ging, hadden wij besloten om een dag "vakantie" te houden. Geen verplichte tijd van zo laat dit, zo laat dat en weer de hele dag op pad. Heerlijk.
Geen haar op ons hoofd wat daar spijt van had want wat bleek: op Place de Armas werd er door de indianen een feest gevierd. Behalve dat het gepaard ging met veel muziek en dans, was iedereen erg uitbundig en in zeer vrolijke, kleurrijke, ambachtelijk gemaakte kleding gekleed. De zon scheen alweer en terwijl wij op een mooi balkonnetje, er pasten net 2 stoelen, zaten en van een heerlijk kopje koffie genoten, konden we het feestgedruis mooi aanschouwen. Geen seconde spijt dat we niet met de groep waren mee gegaan.
Na een poos besloten om naar de wijk La Balsa te gaan, dat stond op ons "programma". Dat is een kunstenaars wijk en ligt achter de kathedraal dus ook makkelijk te voet te doen. Wel wat klimwerk omdat het plein in het centrum/dal ligt en de rest tegen heuvels aan. Het maakt het makkelijk om de weg terug te vinden want je hoeft alleen maar naar beneden als je weer terug wilt... :-). Een leuke wijk, kleine restaurantjes, artistieke gelegenheden en relaxte sfeer ook weer met muziek en de mogelijkheid om mee te dansen. Rond half 4 kwamen we weer terug bij het plein en het feest was nog steeds gaande. Er werd niet bij gedronken dus er ontstonden geen vervelende situaties oid. Zittend op den trap van de kathedraal het nogmaals aanschouwd totdat het rond 4 uur het ritueel werd afgesloten met een optocht rond het plein.
We vonden dat we veel mazzel hadden gehad dat we dit hadden mogen zien. 's Avonds nog in de buurt van het hotel wat gegeten.
Zondag enorm vroeg op, 4.45 uur want het was 5.45 uur vertrekken naar een station waar vanaf we vertrokken naar Aguas Calientus. Een prachtige rit door de bergen en langs stroompjes. De trein reed zo'n 30/40 km per uur en deed er 3,5 uur over voor we er waren. Mooie trein, zag er netjes uit (ik had een beetje gedacht dat het een oude aftandse trein zou zijn maar dat was totaal niet aan de orde). Hij stopte nog even om ons de gelegenheid te geven om de scary lounge te aanschouwen: tegen een steile kale bergwand zijn 3 doorzichtige capsules gebouwd waarin je kan overnachten.... Als je het googled ziet het er nog best comfortabel uit. Je kan er alleen komen door er heen te klimmen langs de berg of door te abseilen. Kost wat maar dan heb je ook wat...
Aangekomen in Aguas Calientes maakten we de 1e regendruppels mee van deze reis. Elke dag hadden we nog mooi weer gehad! Toch werd het vrij snel weer droog. Het hotel was zeer matigjes maar goed. Het dorp doet een beetje denken aan Sapa in Vietnam. Supertoeristisch en gericht om je geld uit de zak te kloppen. Het is de plek om te vertrekken naar Machu Pucchi. Wij hadden de middag ook nog voor onszelf dus hebben we een flinke, prachtige wandeling in het regenwoud gemaakt van ong 10 km en dat was niet helemaal vlak... Wel erg mooi en weer een stuk van de incarail gelopen. Het ging ook een eind langs het spoor maar je moest deze elke keer oversteken om over een pad te blijven gaan. We kwamen diverse jonge lui tegen die helemaal afgepeigerd waren. Ze hadden duidelijk al een lange weg begaan...
Des avonds weer heerlijk gegeten bij een Mexicaan in het dorp. Als we terug lopen naar het hotel is er op een groot veld waar diverse spelen gespeeld kunnen worden, een feestje aan de gang ter ere van moedertjesdag. Er speelde een band en de plaatselijke bakker had zich van zijn beste kant laten zien: er was een taart van wel 2,5x3 mtr. Iedere aanwezige mocht een stukje nemen.
De volgende ochtend weer onmenselijk vroeg op. We moesten al op tijd met de bus mee naar de Machu Pucchi omdat het anders erg druk zou worden en we lang zouden moeten wachten voor je met de bus mee kon. Je kan vanaf Aguas Calientes lopend naar de Machu Pucchi maar dus ook met een bus. Velen kiezen voor het gemak van een bus want lopend is het nog een beste klim.
Wanneer we eenmaal boven en binnen zijn (het is allemaal prima georganiseerd) en je mag de Machu Pucchi aanschouwen, weet je even niet wat je ziet. Het is veel groter dan wat het op de plaatjes lijkt. Hierdoor nog indrukwekkender en weer niet te geloven hoe men dat vroeger heeft kunnen bouwen. Hoe dan? vraag je je telkens af. Er is een theorie hoe men die enorme rotsblokken verplaatste maar ik kan het met mijn boerenverstand niet geloven....We had en een gids bij ons en die heeft een rondleiding gedaan van ong 2,5 uur.
En weer geluk: weer erg mooi weer! We konden nog wat langer blijven maar om de drukte van de bussen weer voor te zijn, zijn we weer naar het dorp beneden gegaan. Daar nog wat genoten van het mooie/warme weer en toen was het om 14.45 uur weer tijd om naar het station te gaan om met de trein terug te gaan naar Cusco. Dit maal duurde het 4 uur.
Avonds weer terug in het hotel. Hier kregen we een andere kamer en jawel, eindelijk weer een nacht prima geslapen!
Morgen weer op tijd op om naar Lima te vertrekken, met het vliegtuig, waar we rond half 1 zullen zijn. We kunnen de middag dan nog in de stad doorbrengen en de volgende ochtend weer vroeg naar vliegveld naar Madrid en vandaar naar Nederland waar we vrijdagochtend aankomen op Schiphol.
Ik hoop dat jullie weer genoten hebben van de verslagjes.

• 17 Mei 2017 - 09:01

Emmy:

Ja hoor hartstikke leuk je verhaaltjes. En weet ik ook wat je allemaal zo'n beetje hebt gedaan!

• 17 Mei 2017 - 11:00

Attie:

Hallo daar,(waar?)
    Ai ai alweer het eind van de reis. Jammer he?
    Fantastische reis gehad zo te lezen. Ook nog een feest a la Sevilla en het wonderlijke machu Picchu. Leuk dat jullie de incatrail nog een stukje hebben beleefd. Wij hebben hem in onze jeugd helemaal gelopen. Onvergetelijk maar idd heel zwaar en toen nog primitief.
    Nou opmaken voor de terugreis en dan alles laten bezinken en verwerken.
    Alvast welkom thuis! Back to the normal life again.

• 17 Mei 2017 - 13:19

Willy:

Oh, jammer Stevien, maar ja, meestal komt het eind van de reis te snel.
    Heel leuke verhalen, steeds gevolgd en van genoten.
    Veel herkenbaar, klinkt allemaal wat toeristischer, maar wat wil je ook, een kwart eeuw later.
    Ik heb de incatrail destijds ook gelopen met een tent en kookgerei in de rugzak; inderdaad onvergetelijk.
    We hebben natuurlijk al veel foto's van je gezien, maar er komt vast nog een mooi fotoboek om te bewonderen, met jouw verhaal er nog eens mondeling bijgevoegd.
    Een heel goed terugreis !!!!

• 17 Mei 2017 - 20:24

Riet:

Mooie verhalen Stevien. Heb er van genoten.
    Wens je een goede terugreis

• 18 Mei 2017 - 06:39

Sylvia En Ad:

Aan alles komt een eind, wij hebben genoten van de foto's en verhaaltjes. Bedankt en een veilige reis naar huis.

Verslag uit: Peru, Cuzco

Bolivia en Peru

Daar waar ik andere jaren, in het voorjaar, vaak spontaan “effe weg” ging, is er nu spontaan een rondreis van 3 weken naar Bolivia en Peru geboekt.
Ik zag foto's van iemand die op de zoutvlakte van Uyuni was en dacht: “Dat wil ik ook met eigen ogen zien!” Hetzelfde euforische gevoel als toen ik, op tv, de Perito Moreno (Chili) zag en, ooit, de vakantieman over Vietnam hoorde praten.
Heb de koffer nog niet helemaal uitgepakt van de vorige reis en ook nog niet alles gestreken maar heb begrepen dat als dat aan de orde is, je pas een echte reiziger bent... :-)
Dus op zoek naar een geschikte datum en organisatie wat vrij snel was gevonden en geboekt. Zo makkelijk en snel gaat/kan dat tegenwoordig.... :-)
Ik had er al wel eens vaker over gedacht om er heen te gaan maar, tot nu toe, nog telkens een andere bestemming gekozen. Nu heb ik er erg veel zin in.
Na de boeking hoor ik op het nieuws dat Peru kampt met een enorme regenval en dat er geen schoon water meer te verkrijgen is..... Ik ga ervan uit dat het, tegen de tijd dat wij daar zijn, al het water weer opgedroogd is en de schone watertoevoer weer is hervat.
Verser nieuws is dat er nu enorm veel zebramuggen zijn en die verspreiden het dengue virus wat knokkelkoorts/dengue veroorzaakt. Geloof niet dat je daar blij mee moet zijn....Ze zijn er de hele dag door en niet, zoals vaak met muggen het geval is, rond zonsopgang en zonsondergang. Zag al beelden van enorme verdelgingstechnieken dus de DEET zal zeker volop gebruikt worden!
Verder ben ik zeer benieuwd naar de zoutvlaktes, fijn om de hoge bergen van de Andes met eeuwige sneeuw weer eens te zien en zeer benieuwd of ik last krijg van hoogteziekte (de arts die de vaccinatie tegen gele koorts deed, vond het niet zo'n strak plan om in relatief korte tijd zo hoog te gaan...) We gaan naar de hoogste stad van de wereld, Potosi, op een hoogte van 4070 mtr en kunnen evt nog naar de 5000 mtr. Hoewel me dat erg mooi lijkt, ga ik dat ter plekke wel besluiten of ik daar heen wil, hoe ik me dan voel.
Benieuw naar de mensen in hun kleurige, traditionele kleding met bolhoedjes en ravenzwarte haar.
Benieuwd naar steden als Santa Cruz, La Paz, Cusco en, in Peru, Lima en, ook in Peru, de Machu Picchu.
Benieuwd of ik me aan de gebakken cavia durf te wagen en of ik mezelf, net als toen in Argentinië, nog weer op een paard hijs...
Al met al, wordt het, denk ik, een reis niet geheel zonder risico's voor een mens die gewend is om, op zeeniveau, met beide benen op deze aardbol te staan maar wel met heel veel mooie momenten, beelden en plaatjes van diezelfde aardbol.
Daar waar mogelijk, neem ik jullie weer graag mee in mijn ervaringen van deze reis.