Niet omdat het moet maar omdat het kan. - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van stevien - WaarBenJij.nu Niet omdat het moet maar omdat het kan. - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van stevien - WaarBenJij.nu

Niet omdat het moet maar omdat het kan.

Door: Stevien

Blijf op de hoogte en volg stevien

01 Mei 2017 | Bolivia, Sucre


27 april
Daar gaan we weer. Weer een nieuw, klein stukje van deze aardbol verkennen.
Bijna iedereen viert het heugelijke feit dat Willem 50 is geworden, ik krijg de schrik van mijn leven. Ben ruim op tijd klaar en wil mijn volle koffer naar beneden sjouwen, breekt me, boven aan de trap, het wiel af… Verzin dan maar eens hoe je aan een andere koffer kunt komen op zo’n korte termijn en als je weet dat velen ook nog even weg ziin/gaan en winkels gesloten zijn. Gelukkig was daar mijn reddende engel genaamd Attie! Afijn, daar een mooie tas van kunnen lenen waarvoor, nogmaals, mijn dank.
Eenmaal in de trein zittend, begint de reis al. Heerlijk! Alles verloopt verder op rolletjes ondanks dat de trein vol zit met as feestgangers. Het is relatief rustig, mensen gedragen zich netjes en totaal geen last van verstoringen van de openbare orde (ws ook nog net iets te vroeg). Ook op Schiphol ging het weer vlot door alle controle punten, geen seconde ergens hoeven wachten. Nog even wat drinken en dan is het ook zo weer tijd.
Vlucht ging prima, lekker veel geslapen.
In Santa Cruz aangekomen, gaat het dan net iets minder vlot allemaal dus hier duurt het allemaal even maar we hebben de tijd, het is nl nog erg vroeg. De zonsopgang net voor de landing kunnen bewonderen.
We zijn op tijd in het hotel, rond 9 uur in de ochtend, heb en al lange dag/nacht er op zitten terwijl hier de dag net weer begint… we beginnen met ontbijtje en kennismakingen met de groepsgenoten.
Daarna de stad in. De zon schijnt en iedereen heeft zich lekker zomers gekleed. Eerst moet er geld gepind worden. Dat lukt niet bij de 1e blank, bij de 2e wel maar niet voor iedereen. De groep splits zich wat op en Dini en ik zijn de groep al snel kwijt. Gewapend met een plattegrond en de nodige reis ervaring maakt dat de paniek niet toeslaat maar we wel even moeten zoeken naar de markt waar we heen wilden… En jawel, we komen er. Het blijkt allemaal ook niet zo heel moeilijk want alles is in “blokken” gebouwd. Rechte wegen, wel druk verkeer, maar bijna allemaal eenrichtingswegen dus je wordt niet helemaal zomaar onderste boven gereden. De markt is leuk, ik vind het er niet echt super vies en alles is te koop. Merendeels speelt het zich allemaal buiten af maar er zijn ook hallen. Daar wordt vlees, kip enz verkocht, dat zag je buiten niet. Het stikt er niet ook van de vliegen zoals je wel eens in andere landen ziet. Zo halverwege de middag zijn we “gaar” en gaan we terug naar het hotel en nemen even wat rust om ’s avonds gezamenlijk nog wat te eten.
De volgende dag hoeven we er nog niet zo heel vroeg uit, om half 9 vertrekken we weer naar het vliegveld om naar Sucre te gaan. Iedereen heeft als een blok geslapen. Op het vliegveld gaat het dit keer allemaal super vlot en tegen 12.00 zijn we in Sucre. Bagage gaat ook vlot, het is een nieuw vliegveld en het ziet er netjes uit. Helaas kwam er toen een kink in de kabel. Op weg naar het hotel was er een onverwachtse, noodgedwongen stop. Er was een of andere auto en motor race bezig en die ging over de weg dus die was afgezet voor het verkeer…. Dat duurde nog anderhalf uur dus de planning van reisleidster liep wat in het 100… In Sucre zouden we nl een stad wandeling doen. Toen we toch mochten gaan rijden en de stad binnen kwamen gaf dat een totaal ander beeld dan in Santa Cruz. Mm mm, hoe leg ik dat uit? Sucre voelt vriendelijker aan, er zijn nog diverse oude gebouwen en het ziet er wat georganiseerder uit. We hebben dus een iets verlate stadswandeling gemaakt met een lokale gids. Bij een mooi klooster geweest waarvan je een mooi uitzicht had op de stad. Leuke plekjes gezien en ook nog weer even naar de markt. En jawel, we raakten de groep weer kwijt… maar het is niet zo ingewikkeld want ook hier weer alles in blokken…. Je voelt wel dat je al wat hoger zit. Op zo’n 2800 mtr nu. Vrij snel buiten adem en zo nu en dan wat ligt in het hoofd/beetje dizzy. Maar het is te doen. Ben wel moe, we zijn al een dag verder dan ik schrijf. We zijn vandaan naar Tabaduco geweest maar daar schrijf ik een volgende keer over! Foto’s al wel op Facebook. ..

  • 01 Mei 2017 - 18:28

    Bea:

    Geweldig. Op naar je volgende ervaring! En blijven genieten.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bolivia, Sucre

Bolivia en Peru

Daar waar ik andere jaren, in het voorjaar, vaak spontaan “effe weg” ging, is er nu spontaan een rondreis van 3 weken naar Bolivia en Peru geboekt.
Ik zag foto's van iemand die op de zoutvlakte van Uyuni was en dacht: “Dat wil ik ook met eigen ogen zien!” Hetzelfde euforische gevoel als toen ik, op tv, de Perito Moreno (Chili) zag en, ooit, de vakantieman over Vietnam hoorde praten.
Heb de koffer nog niet helemaal uitgepakt van de vorige reis en ook nog niet alles gestreken maar heb begrepen dat als dat aan de orde is, je pas een echte reiziger bent... :-)
Dus op zoek naar een geschikte datum en organisatie wat vrij snel was gevonden en geboekt. Zo makkelijk en snel gaat/kan dat tegenwoordig.... :-)
Ik had er al wel eens vaker over gedacht om er heen te gaan maar, tot nu toe, nog telkens een andere bestemming gekozen. Nu heb ik er erg veel zin in.
Na de boeking hoor ik op het nieuws dat Peru kampt met een enorme regenval en dat er geen schoon water meer te verkrijgen is..... Ik ga ervan uit dat het, tegen de tijd dat wij daar zijn, al het water weer opgedroogd is en de schone watertoevoer weer is hervat.
Verser nieuws is dat er nu enorm veel zebramuggen zijn en die verspreiden het dengue virus wat knokkelkoorts/dengue veroorzaakt. Geloof niet dat je daar blij mee moet zijn....Ze zijn er de hele dag door en niet, zoals vaak met muggen het geval is, rond zonsopgang en zonsondergang. Zag al beelden van enorme verdelgingstechnieken dus de DEET zal zeker volop gebruikt worden!
Verder ben ik zeer benieuwd naar de zoutvlaktes, fijn om de hoge bergen van de Andes met eeuwige sneeuw weer eens te zien en zeer benieuwd of ik last krijg van hoogteziekte (de arts die de vaccinatie tegen gele koorts deed, vond het niet zo'n strak plan om in relatief korte tijd zo hoog te gaan...) We gaan naar de hoogste stad van de wereld, Potosi, op een hoogte van 4070 mtr en kunnen evt nog naar de 5000 mtr. Hoewel me dat erg mooi lijkt, ga ik dat ter plekke wel besluiten of ik daar heen wil, hoe ik me dan voel.
Benieuw naar de mensen in hun kleurige, traditionele kleding met bolhoedjes en ravenzwarte haar.
Benieuwd naar steden als Santa Cruz, La Paz, Cusco en, in Peru, Lima en, ook in Peru, de Machu Picchu.
Benieuwd of ik me aan de gebakken cavia durf te wagen en of ik mezelf, net als toen in Argentinië, nog weer op een paard hijs...
Al met al, wordt het, denk ik, een reis niet geheel zonder risico's voor een mens die gewend is om, op zeeniveau, met beide benen op deze aardbol te staan maar wel met heel veel mooie momenten, beelden en plaatjes van diezelfde aardbol.
Daar waar mogelijk, neem ik jullie weer graag mee in mijn ervaringen van deze reis.

Recente Reisverslagen:

17 Mei 2017

Machu Picchu

13 Mei 2017

Einde in zicht

10 Mei 2017

Peru

07 Mei 2017

La Paz

05 Mei 2017

Witter kan het niet
stevien

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 480
Totaal aantal bezoekers 40413

Voorgaande reizen:

14 Januari 2020 - 05 Februari 2020

Mexico

14 Oktober 2019 - 03 November 2019

Marokko

06 Oktober 2018 - 15 November 2018

India en Thailand

23 April 2018 - 27 April 2018

Effe weg: Milaan

09 Oktober 2017 - 06 November 2017

Sulawesi, snorkelen en nog eens snorkelen.... :-)

27 April 2017 - 19 Mei 2017

Bolivia en Peru

04 November 2016 - 05 December 2016

Reis 2016 Indonesie

11 November 2015 - 30 November 2015

Myanmar

30 November 2014 - 12 December 2014

hoogste, duurste, grootse van de wereld

09 November 2013 - 30 November 2013

De Vakantieman ...

23 September 2010 - 17 Oktober 2010

costa rica

13 November 2009 - 06 December 2009

dit gaat em worden

Landen bezocht: