Yangon - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van stevien - WaarBenJij.nu Yangon - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van stevien - WaarBenJij.nu

Yangon

Door: Stevien

Blijf op de hoogte en volg stevien

25 November 2015 | Myanmar, Rangoon

Hallo allen,
Hier weer een verslagje vanuit warm Yangon.
Als eerste even reactie op jullie reacties:
We hebben wel meegekregen wat er in Parijs is gebeurd en via CNN zien we zo nu en dan hoe het in Europa is maar verder is het, op dit moment, "ver van mijn bed". Evenver als het koude, gure, stormachtige weer.
Ik heb wel de neiging om het wat te vergelijken met Vietnam maar eigenlijk is het niet te vergelijken. Ik was in Vietnam toen er overstromingen waren dus het beeld wat ik had van werkende mensen met hoedjes op, ossen die wagens voort trekken op het land, heb ik daar niet gezien, hier in overvloed. Hier zijn overal de kinderen bij aanwezig, in Vietnam heb ik dat niet gezien. Hier rijden ze ook veel op brommertjes maar ze zitten er op z'n hoogst met 3/4 mensen op. Ze pakken niet van alles op die brommertjes zoals ik dat in Vietnam wel heb gezien. Wel is het een kamikaze om hier een drukke weg (vooral bij het hotel waar we zitten) over te steken. Verkeersregels hebben ze niet echt.... Vanmiddag rijden we weer de stad in, vanaf snelweg, en soms rijdt het langzame verkeer rechts, dan weer links....dus je manoeuvreert wat heen en weer. Zodra je van de hoofdweg gaat, heb je "geluk" als je een verharde weg hebt. Is het al asfalt, dan vaak slecht onderhouden maar anders is het gewoon zandwegen met soms wat stukken steen.
Licht hebben ze op het platteland ook niet, ze gaan hier met de kippen op stok...

Ik was mijn vorige verhaal geëindigd bij het Inlelake.
We gingen de volgende dag met bootjes het meer op. Nou...veel toeristiser kun je het niet krijgen...We waren niet de enigen...honderden bootjes gingen allemaal dezelfde kant op....eerst gingen we nog door een "kanaal" wat ons naar het meer bracht. Op het moment dat we op het meer kwamen werd ik hevig teleurgesteld: er waren een paar bootjes met beenroeiers en die gingen er echt voor staan, voor de foto dan om vervolgens langszij te komen en geld te vragen....nou ja zeg, als dit het nu was??????? We voeren met een rotgang verder het hele meer over want aan de andere kant was een markt. Ik zag "snelle Jelle" al, in gedachten, varen maar ook dit was net iets anders dan het beeld wat ik me had gevormd: we gingen aan wal, net als die andere honderden bootjes, en kwamen in een soort "Giethoorn" met markt. Er liepen meer Europianen dan Azieaten....Pffff, hoe toeristisch kun je het maken... Allerlei leuke dingetjes te koop maar daar vroegen ze belachelijke prijzen voor, er was wel wat te onderhandelen maar dan nog..... Geen leuke prijsjes van te maken. Ik had het wel snel gezien.
We gingen nog naar een weverij waar ze van o.a. lotusbloemen, zijde maakten. Dat had ik nog niet eerder gezien:de stelen van een lotusbloem wordt gesneden en daar zit heel dun "draad" in. Als je er voldoende van hebt, kun je er dus zijde van maken. Wel een erg duur grapje maar toch nog iets nieuws geleerd. Ook nog bij een sigarenfabrieken geweest.
Daarna terug over het meer en daar werden we wel op erg mooie plaatjes van dames die met bootje over kanaal peddelden en echte beenroeiers. Het maakte de dag toch nog weer goed!
Nog heerlijk gegeten bij een leuk, gezellig restaurant. Gezellige restaurants zijn hier moeilijk te vinden: ze houden hier wel van TL lampen....
De volgende dag een reisdag:van Nyaung Shwe naar Yangon. Het plan was om met de public bus naar Yangon te gaan maar omdat de bus die wij hadden in de revisie moest, kon die mee naar Yangon. Gelukkig maar want we kregen een vervelend bericht dat een stel, wegens familieomstandigheden, de reis moesten afbreken. We waren redelijk dichtbij het vliegveld van Heho en gelukkig voor hen konden we ze daar heen brengen zodat ze zo snel mogelijk op vliegtuig konden stappen en naar Yangon konden. Dat had met public bus natuurlijk nooit zo gekund.
Het was een lange rit naar Yangon, eerst door de bergen terug naar snelweg en eenmaal daar was het nog 417km op de snelweg waar wij ong de enigen waren.....
Laat in het hotel en iedereen ging bijna direct slapen...
Volgende dag vrij om op eigen manier in te vullen.
Met de taxi naar downtown gegaan. Zo'n ritje van ee half uur kost dan nog geen 3 euro . Het wagenpark in de stad bestaat voor de helft uit taxi's . Hier geen enkel brommertjes te vinden, wel enorm veel Japanse auto's, meest Toyotas maar ook veel Mitsubishi , Honda en ook Suzuki Swift zie je regelmatig.
Downtown eerst maar eens een heerlijke bak koffie genomen. Arabica bonen, nederlandse eigenaar dus daar was niets mis mee....de kwaliteit van koffie laat nog wel eens te wensen over dus een echt bakkie was een heerlijkheid.
Dan sjouwen door smalle straatjes. De huizen zijn nog overblijfselen van de Britse tijd dus erg mooi maar totaal niet onderhouden dus enorm oud. Ik hou er wel van... In elk straatje/wijkje wonen diverse mensen van verschillende afkomst. Ook zijn er verschillende wijken/straten waar 1 bepaald product wordt verhandeld. Zo zijn wij door een boekenwijk gelopen war je dan zowel nieuwe als 10e handse boeken en tijdschriften (zo zag het eruit) kunt kopen. Ook nog door een wijk waar men veel met papier doet.
Eind van de middag op een zeer bijzondere plek op deze aardbol geweest: Shwedragon pagode. Ik vond het fantastische plek. Het is een enorme goudkleurige pagode en zeer belangrijk voor alle boeddhisten in Myanmar. Het heeft een doorsnee van, ik meen, 90 meter en je kan er helemaal om heen lopen. Om de pagode heen staan veel tempels met nog meer verschillende Buddha's. Er hangt een serene sfeer. Het was er ook vrij druk want als het volle maan is, komt half Myanmar hier naar toe om Buddha te aanbidden en bepaalde rituelen uit te voeren. En laat het nu bijna volle maan zijn.
In november, voor het volle maan is, worden er door dorpelingen, wijken, donaties gedaan voor de monikken. Dit gaat gepaard met een hele optocht van "praalwagens" met daar om heen dansende jonge mannen. Er zijn jongeren die enorme versterkers op hun vrachtwagen hebben en daar komt behoorlijk veel decibelen uit. We hebben heel wat optochten gezien.
Nu dus bijna volle maan en om dan, met zonsondergang, bij de pagode te mogen zijn is een kadootje en het zal ws als een van de meest bijzondere dingen die ik heb gezien in mijn bovenkamer blijft staan.
Vanuit het raam van het hotel is de pagode nog goed te zien.