Bagan - Reisverslag uit Nyaungdon, Myanmar van stevien - WaarBenJij.nu Bagan - Reisverslag uit Nyaungdon, Myanmar van stevien - WaarBenJij.nu

Bagan

Door: Stevien

Blijf op de hoogte en volg stevien

16 November 2015 | Myanmar, Nyaungdon

Hallo allen,
Hier weer een bericht vanuit Myanmar. Het lijkt erop dat het internet hier goed werkt, ik heb een beetje tijd dus doe mijn best om hier wat nuttigs en leuks neer te zetten. (Misschien ga ik het 1e verhaaltje nog wel wat meer uitwerken)
Het is inmiddels 19 nov. en we hebben al veel gezien en gedaan.
Ik was gebleven bij de aankomst in het prachtige hotel in Bagan.
Met de hele groep bij een restaurant gegeten. De prijzen wilen nog wel wat variëren maar met €10,00 kom je een heel eind, kun je goed eten. Het is merendeels, eigenlijk altijd, erg lekker.
De volgende ochtend konden we vanuit onze kamer zo in de tuin stappen om te ontbijten en ook hier mankeerde totaal niets aan, zeer uitgebreid. We hadden de hele dag voor onszelf, er was geen programma en dat was ook wel weer eens fijn.
Natuurlijk hadden we wel wat bedacht om te doen:fietsen door het park om alle duizenden pagode's, tempels en stoepa's te bekijken en naar de plaatselijke markt. Bij het fietsverhuurbedrijf aangekomen, bleek dat ze ook daar al waren ingespeeld op de nieuwe tijd die er voor hen aankomt: er waren spiksplinternieuwe elektrische scooters te huur. Het besluit om een fiets te gaan huren werd al snel gewijzigd in huren van scooter.
Daar gingen we dan. Mijn reisgenoten staken nog netjes hand uit als ze afsloegen maar dat hoeft niet in Myanmar. Je manoeuvreert je daar heen waar je heen wilt, kijkt waar een gaatje is zodat je ook uitkomt waar je wilt...
Al snel waren we bij de markt en dat was weer een prachtig schouwspel waar veel handel gedreven werd. Vervoer is merendeel kleine vrachtwagentjes zonder motorkap die een enorme hoeveelheid uitlaatgassen produceren. Hier pakken ze de brommertjes niet echt vol. Soms zitten ze er met 3 mensen op maar dat is het dan ook wel zo'n beetje.
Na het bezoek aan de markt verder, op zoek naar de weg die ons het park in zou leiden. We konden even testen hoe hard het brommertje kon:toch wel zo'n dikke 50 km per uur...zo ben je snel bij het park. Weinig verkeer en de zon brande behoorlijk op ons bolletje. Wel tig keer gedacht dat ik enorm blij was dat we voor het scootertje hadden gekozen want het was bijna te warm om te fietsen.
Vele tempels, stoepa's en pagode's werden gezien en een aantal beklommen of erin. Als je erin wilt, moet je knieën en armen bedekt hebben (dat wordt verwacht) en op blote voeten.
Op een gegeven moment kwamen we bij een klein dorpje. Hier konden we wat eten en drinken maar het zag er zo uit dat het leek dat ze nog niet helemaal op toeristen gericht waren dus we hebben het maar bij een kopje koffie gehouden wat wel 30 cent kostte. Er was nog meer bedrijvigheid: ze haalden er de pinda's van de struiken, ze weefden kleding en er waren wat winkeltjes waar je wat spulletjes kon kopen.
Inmiddels was het allang lunchtijd dus maar snel op zoek naar een plek waar het er wat betrouwbaarder uitzag. Ook wilden we nog heerlijk aan het zwembad liggen.
Eenmaal in nieuw Bagan aangekomen was het even zoeken naar het restaurant wat we wilden maar dat maakte niet uit: we waren toch met scooter.. Het was toch nog laat geworden dus besloten we om lunch en diner maar in 1x te doen.
Daarna verder terug. Rond 6uur wordt het hier donker en dan ook snel donker. Dat werd het ondertussen. We wisten wel ong waar we zaten en waar we heen moesten maar in het donker was het toch wat lastiger. Na nog even een keer vragen kwamen we nog langs een van de mooiste tempel: Ananda-phaya. Toch daar ook nog even naar binnen. We werden rondgeleid door een aardige man die ons het een en ander vertelde over deze tempel en ook deze was prachtig, zowel van binnen als van buiten.
Het laatste stuk nog met scooter en tegen half 8 waren we terug. Helaas, geen zon meer maar we mochten nog wel gebruik maken van het zwembad. Eerst even een kopje koffie en daar was de prijs iets minder vriendelijk (en das nog vriendelijk uitgedrukt)
$ 2,80.... De verbouwing moet nog terugverdiend worden.. Nu dus helemaal gebruik maken van het mooie zwembad...
Niet zolang meer opgebleven want de volgende ochtend weer op tijd vertrekken.

• 19 November 2015 - 18:23

Emmy:

Leuk verhaal stevien.

• 20 November 2015 - 09:43

Ad En Sylvia :

Hoi Stevien,
    Bedankt voor het mooie verhaal ik heb in ieder geval weer wat na te zoeken op Google Earth.
    Zo hebben we ook het idee van op reis te zijn. Het lijkt ons wel een indrukwekkend land. Is het zo als in andere oosterse landen dat de bevolking erg aardig is? Misschien dat we in de komende jaren ook nog eens die kant op gaan, je verhalen zijn inspirerend.
    Groetjes Sylvia en Ad