VAE en Oman dec. 2014 - Reisverslag uit Brummen, Nederland van stevien - WaarBenJij.nu VAE en Oman dec. 2014 - Reisverslag uit Brummen, Nederland van stevien - WaarBenJij.nu

VAE en Oman dec. 2014

Door: Stevien

Blijf op de hoogte en volg stevien

21 Augustus 2015 | Nederland, Brummen

Neee mensen, ik ben niet nu alweer op reis.
Min of meer "toevallig" kom ik op deze site, lees vorige verhalen en "mis" de reis/het verhaal naar Dubai en Oman van dec. '14
Omdat het wel een bijzondere reis was en ik het leuk vind om erover te schrijven: bij deze nog :-)

Na wat omwegen, mislukte pogingen om met een cruise mee te gaan (wat niet mogelijk lijkt als alleengaande, misschien als verstekeling...) uiteindelijk iemand gevonden die mee wilde naar Dubai en Oman. We hadden 12 dagen, niet zoveel als je ook nog van Dubai naar Muscat wil maar we zouden wel zien hoever we kwamen.
Maar eens zien wat men daar allemaal aan weelde en luxe heeft, het grootste van dit, het hoogste van dat, het duurste van zus.
Hoe zou ik het ervaren? Zou ik gaan walgen van al die weelde en er weer zo snel mogelijk weg willen??? Geen idee en we zouden het weer ervaren.

Het begon al met een leuke aanbieding van de vlucht. Dus dat was al een financiële meevaller. We hadden voor de 1e 3 nachten een hotel geboekt wat al een "ouder" (25 jaar) hotel bleek te zijn en daarna zouden we zien hoe/wat waar.
Voor vertrek hadden we geen "ervaringsdeskundigen" gesproken, wel erg veel op internet gelezen dus daar de nodige informatie afgehaald en we wisten wel ong. wat we wilden zien.

Op 30 nov. 's avonds was de vlucht naar Dubai. We wisten dat we, in een nog in aanbouw zijnd, grootste vliegveld van de wereld, zouden landen. 's Middags is er nog een documentaire over op discovery waar ik met iets meer dan normale belangstelling naar kijk: het ziet er al groot uit!
Op Schiphol nog een lekkere koffie bij Starbucks en we konden gaan!
De vlucht verliep prima en al vroeg in de ochtend landen we in Dubai. Groot is onze verbazing over de grote van het vliegveld: het is nog kleiner dan Eindhoven.... Een grote winkel (waar we wat alcohol konden kopen wat we dan ook deden omdat het verder ws niet makkelijk te vinden/krijgen zou zijn) en een Starbucks... In no time zijn we door de douane en staan we buiten op Arabisch grondgebied. Erg vreemd allemaal: 's middags zien we nog een enorm vliegveld op tv, dit is "niets"... We gaan dit maar eens even in laten werken vergezeld van een koffie bij...Starbucks...
De eerst witte jurken en tulbanden komen ook tevoorschijn.
Nadat we van "de schrik" bekomen zijn, is er nog wel een taxi die ons naar het hotel wil brengen. Hij weet waar het is en later blijkt dat praktisch elke taxichauffeur weet waar het hotel is omdat het al bij het "antiek" hoort. Het staat zo ong. op de grens van oud en nieuw Dubai en bestaat 25 jaar. Das al oud voor Dubai...
Tijdens de taxirit krijgen we een eerste indruk van hoe groot het vliegveld zou moeten worden want overal staan borden met plannen voor de toekomst en een 1e indruk van de stad: immens! We rijden over een 12 baans weg en links en rechts staan de hoogste/modernste/architectonische gebouwde gebouwen van de  wereld.
Mijn 1e indruk is: mooi! Dit komt mede doordat alle gebouwen van hetzelfde materiaal gemaakt zijn. Elke gebouw heeft er wel een eigen schwung aangegeven maar het lijkt niet chaotisch. Met enige belangstelling volgen we ook de prijs van de taxirit. Het valt mee: de bezineprijs ligt ook ergens rond de 40 cent dus das andere koek dan in Nederland...
Omdat we vroeg zijn, kunnen we nog niet in onze kamer maar we kunnen de bagage neerzetten en gaan vast op ontdekkingstocht.
Omdat Dubai, ik meen 40 km (of was het nu 25??) lang is en we dichtbij het oude Dubai zitten bestellen we een taxi naar de Creek. We worden bij de ingang van een park afgezet en ik krijg het gevoel dat ik hier niet wilde zijn. Dit was niet het beeld wat ik van "oud Dubai" had. Er moest een rivier zijn, oude souks, oude huizen e.d. We besluiten om het park maar in te gaan en te kijken wat daar te beleven is. Niet zo veel: veel spelende kinderen/ gezinnen met kinderen in een mooi aangelegd, groen park. We lopen nog wat verder en ja hoor, daar is het water, de Creek! Maarrrr... we staan aan de verkeerde kant van het water.... Hoe nu aan de overkant te komen, is nog de vraag. We lopen wat richting een brug, nog steeds in het park en schuilen zo nu en dan onder een boom in de schaduw want de temperatuur loopt inmiddels lekker op. Bovendien zijn we ook al een hele poos onderweg/op dus een beetje gammel worden we wel.
Via, een stille, zijuitgang willen we het park uit maar dit blijkt niet te mogen. Het is geen officiële uitgang en het lijkt erop dat we het hele stuk weer terug moeten....
Gelukkig is daar een vriendelijke jongeman met een oplossing: hij kan een dhown (bootje) regelen en gaat bellen. Na een klein half uur komt daar de dhown. We hebben het idee dat we er flink voor moeten betalen maar goed, het lijkt de enige manier om aan de overkant te komen en dan hebben we deze tip van "what to do in Dubai" ook weer gehad.... We varen langs hoge gebouwen, sommigen nog in aanbouw en komen eindelijk, 3 uur later, in het oude Dubai: de wijk Deira. Het is te zien dat ze berekend zijn op toeristen: diverse eettentjes met westers eten. Zoveel hadden we nog niet gegeten dus dat eerst maar eens doen en kijken wat er om ons heen gebeurd. Daarna op zoek naar de Goldsouk: daar kun je voor "weinig" heel veel goud kopen. Het was even zoeken,, we werden een beetje van links naar rechts gestuurd maar kwamen er toch.
En idd, het gele goud kwam je op allerlei manieren tegemoet. Enorme kettingen die ik meer bij Cleopatra vond passen dan bij mij....maar wel bijzonder om te zien! Er was ook nog een andere souk met kruiden e.d. maar die hebben we overgeslagen. (heb al diverse souks gezien dus geloofde dat wel)
Met de taxi terug naar het hotel en de bagage naar de kamer brengen. Het bleek een zeer ruime kamer te zijn met ook een ruime zitgedeelte. Prima en iets mis mee.
2 dec. is nationale feestdag in VAE en om dat in te luiden werd er op 1 dec. een vuurwerk afgestoken op/bij het Al Arab, het enige 7* hotel in de wereld.
Dat wilden we wel zien dus daar met de taxi heen (taxi's zijn wel redelijk betaalbaar). We werden vlak voor het hotel afgezet maar waren relatief vroeg. Hierdoor konden we wel goed zien wat er allemaal langs kwam aan voertuigen e.d.
Langzamerhand werd het drukker en donkerder en begon het vuurwerk. Het is niet te beschrijven wat we gezien hebben. Op het hotel werd de toekomst van VAE afgebeeld middels laeser geprojecteerd op het vlakke deel, de plannen die er liggen terwijl langs de zijkanten er enorm veel vuurwerk werd afgeschoten. Ik werd er wel vrolijk van omdat het ongelooflijk veel en mooi was.
Nadat het vuurwerk was afgelopen nog naar Souk Madinat geweest. (overdekt winkelcentrum) Het is wel een mooi winkelcentrum met in het midden een mooi plein. (openlucht) In het winkelcentrum hingen o.a. de dikke winterjassen van bont. Geen idee wat die Arabieren daar mee moeten....
We zijn met de taxi weer naar het hotel gegaan. Moe maar al veel gezien van Dubai.